Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
- Vi trenger kreative folk med kunnskap i realfagene. Slik lød budskapet fra oljeselskapene og arbeidsgiverforeningen til studentene på ONS.
Oljebransjen har fremdeles en fremtid. Vi har olje i 50 år til og gass i minst 100 år fremover. Mens vi sover tjener Norge 184 millioner kroner. I fremtiden ønsker firmaene å øke utvinningen fra feltene, samtidig som de har et mål om nullutslipp i Nordsjøen. Ny teknologi er stikkordet og til det trengs ny kunnskap fra intelligente og talentfulle unge mennesker. Så geleides studentene gjennom utstillingsområdet. De er invitert til fire ”store gutter” i bransjen: Total, Statoil, Schlumberger og ConocoPhillips. Hos Total blir de forespeilet svært gode sjanser til jobb etter fullført utdanning.
- Bransjen lever videre, men trenger ny teknologi for å løse energibehovet, sier president for teknologi til oljefeltene i Schlumberger, Satish Pai.
Studentene får høre det samme om og om igjen på konferansen. Statoil og Total reklamerer for sine samarbeidsprosjekter med universitetene. I 2004 har Statoil tatt inn 26 traineer og 300 studenter til sommerprosjektet. Total tar i mot 10 masterstudenter til forskning i året.
Et hav av muligheter
- Det er et problem i bransjen at svært mange blir ansatt på samme tidspunkt. Det betyr at vi står overfor et generasjonsskifte der det plutselig må rekrutteres enormt mange unge, sier petroleumsarkitekt, Martin Borthne.
Han er selv utdannet fra NTH (nå NTNU) og kom inn i firmaet som trainee. Total er et verdensomspennende selskap og de to siste årene har han tilbrakt i Venezuela.
- Det har gitt meg svært mye å reise ut, forteller han. – Ikke bare faglig, men også personlig.
Medarbeidere i Total kan reise ut til Sør – og Nord Amerika, Asia og hele Europa.
- Må vi kunne fransk?, spør en av studentene. Total har nemlig sitt hovedsete i Paris.
- Det er ikke nødvendig, men selskapet sponser kurs, sier Borthne, som selv også har fått sponset en mastergrad.
Oljebransjen er en bransje med masse penger. Selskapene er også villige til å bruke penger på flinke folk, får studentene høre. Ikke minst har studentene fått oppleve dette når de er blitt servert lunsj på toppen av Rica Hotell og middag på Bølgen og Moi. Da studentene ankom Stavanger fikk de også en sekk med jakke, t-skjorte og forskjellige tekniske finurligheter.