Olweusprogrammet har redusert mobbing

Publisert

Olweusprogrammet mot mobbing gir svært gode resultater. En undersøkelse ved de norske grunnskolene som har deltatt i ett år viser at hver tredje elev fikk en bedre skoledag etter krafttak mot mobbing.

380 skoler har innført Olweusprosjektet. 1.900 elever måtte i november 2002 svar på en spørreundersøkelse om mobbing. I november 2003 ble undersøkelsen gjentatt, og ifølge NRK viser den at hver tredje elev fikk en bedre skoledag etter å ha innført metoden.

Det såkalte Olweusprogrammet, utviklet av professor Dan Olweus ved Hemil-senteret, UiB, er basert på fire grunnleggende prinsipp som er utledet fra forskning om utvikling og endring av aggressiv, antisosial atferd.

Målet er å skape et skolemiljø, og helst også et hjemmemiljø, som kjennetegnes av engasjement fra de voksne. Det innebærer klare og faste grenser mot uakseptabel atferd, bruk av ikke-fiendtlige, negative konsekvenser ved uakseptabel atferd og positive konsekvenser ved adekvat atferd, samt tydelige, autoritative voksne som også kan fungere som gode rollemodeller. Olweusprogrammet skal altså «omstrukturere det eksisterende sosiale miljø», slik at det blir mindre muligheter og mindre belønning for mobbeatferd og annen antisosial atferd.

Siden høsten 2002 har det norske programmet også vært prøvd ut ved 42 islandske skoler med til sammen 7.600 elever. Der har andelen elever som mobbes gått ned fra 10,1 til 6,6 prosent, melder NRK

Olweus sier i et intervju at han ikke tror at mobbing vil bli utryddet.

- Så lenge det finnes barn og ungdom som er aggressive og vilkår som skaper aggressive barn, må vi være beredt på at mobbing vil finnes, men vi må alltid ha et beredskap som jobber mot dette, sier Olweus.

Olweus har mottatt flere priser for sin forskning og sitt tiltaksprogram, blant Nordisk Ministerråds «Folkehelsepris» i 2002.

Powered by Labrador CMS