På turné med film og faglig info

Publisert

Universitetet er allerede i gang med vårens skoleturné, og i tillegg til å presentere en rekke nye studieprogram for elevene, kan de utsendte fra utdanningsinstitusjonene i år by på premierefilm om studentlivet i Bergen

Det er Utdanning i Bergen som har tatt initiativet til filmen som er laget av Alligator film i samarbeid med Oktan Publicis. Filmen tar utgangspunkt i fire studenters hverdag. Et filmteam har fulgt studentene fra de står opp om morgenen og langt ut i de små timer.

- Filmen er laget for å markedsføre Bergen, men vi har vært opptatt av at dette skal skje på studentenes egne premisser, understreker prosjektleder for Utdanning i Bergen, Arne Abrahamsen.

Filmen er ett av en rekke tiltak for å markedsføre Bergen som studentby. Alle de store utdannings-
institusjonene i byen deltar. Under felles logo og med felles mannskap skal de i løpet av de neste månedene innom så godt som samtlige videregående skoler på hele vestlandet. De skal også ha en felles stand på utdanningsmesser i resten av landet. Onsdag 21. januar åpner utdanningsmessen i Arenum og den skal vare i tre hele dager.

Fagtilbud viktigst

- Vi skal besøke 115 skoler og åtte messer, forteller informasjonsansvarlig ved Utdanningsavdelingen ved UiB, Christen Soleim.

Mens Utdanning i Bergens hovedoppgave er å markedsføre Bergen som studentby, er Utdanningsavdelingen mest opptatt av å informere om det faglig tilbudet ved UiB. En undersøkelse blant de nye studentene i fjor, viste også at det var dette som var mest avgjørende for valg av studiested.

- I år er det viktig å informere om den nye lærerutdanningen ved UiB. I tillegg til disse fire integrerte lærerutdanningsprogrammene, har vi også fått på plass bachelorprogram i retorikk, medievitenskap med fordypning i praktisk fjernsynsproduksjon, europastudier og kvinne- og kjønnsstudier, sier Soleim.


Ønsker flere norske fremmedspråklige elever

På bakgrunn av fjorårets studentundersøkelse ble det laget en handlingsplan for profilering og studentrekruttering ved UiB. To viktige satsingsområder for 2004 er å styrke kontakten med rådgiverne på ungdomstrinnet og i den videregårende skole, samt arbeide for å få flere norske fremmedspråklige elever til UiB.

- Det vil bli nedsatt en gruppe som skal foreslå ulike tiltak for å øke rekrutteringen av norske fremmedspråklige elever, sier Soleim.

Powered by Labrador CMS