- Plag meg!

Bergenser, tidligere UiB-student og stortingsrepresentant Audun Lysbakken hadde ett ønske fra de nye studentene.


- Jeg håper dere vil plage meg med forstyrrende fakta, utålmodige krav og kritiske spørsmål, sa stortingsrepresentant Audun Lysbakken til studentene under Universitetes åpningssermoni på Muséplass.

Setter studentrekord
I år setter UiB inntaksrekord med hele 4000 nye studenter. De nye studentene som var samlet på Muséplassen i dag blir også en del av tidenes største kull. Aldri før har så mange valgt å ta høyere utdannelse.

- Krev å bli hørt
Lysbakken oppfordrer studentene til å ikke bare bruke studietiden i ensom konsentrasjon på lesesalen, men å også vie mye tid til å forfølge egne interesser og engasjement.   

- Bergen har en kultur for å lytte til studentene. Benytt dere av dette. Velg å bli hørt, enten dere engasjerer dere i kultur, medier eller idrett. Jeg håper dere vil bli krevende studenter som stiller spørsmål ved vedtatte sannheter, som krever svar og som krever å bli hørt.

- Uforglemmelig
Lysbakken har selv studert blant annet filosofi, fransk og sammenlignende politikk ved UiB. Han trakk også fram de gode debattene på fagene han studerte og på Det Akademiske Kvarter som formende for den han har blitt i dag. 

- Jeg var ingen uforglemmelig student for UiB. Men UiB var uforglemmelig for meg.

Audun Lysbakken hadde også en hilsen til de ansatte ved UiB.

- Dere er heldige. Dere har fått nye, engasjerte studenter som har kommet hit fordi de er interesserte i deres fagfelt. Involver dem i fagfeltet, og inkluder dem i egen forskning.

 

 

 

 

- Still spørsmål
Også rektor Sigmund Grønmo oppfordret studentene til å være kritiske til etablerte sannheter.  

- Se på fagene med kritisk blikk. Still de alternative spørsmålene, sa Sigmund Grønmo i sin tale.

Han tok også til orde for studentaktiv forskning og et involverende fagmiljø.

- Det er et viktig prinsipp at alle ansatte skal dele tiden sin likt mellom undervisning og egen forskning. Dette er den styrke for studenter og ansatte. Studentene kan fornye forskningen med nye spørsmål. Å drive egen forskning gir inspirasjon og ideer som kan formidles videre til studentene, sa rektor Sigmund Grønmo .

 

Powered by Labrador CMS