Podcast - naturlig del av digital undervisingsarena !

Publisert

LESERBREV:Finnes balistudenten? spør Hanna Sinnes og Agnete Lossius. Kritikere av digitale verktøy i undervisningen tatt begrepet balistudent inn i nedsettende omtale av podcastede forelesninger. Mitt poeng er at det er feil å trekke nettopp denne parallellen.


Finnes balistudenten? spør Hanna Sinnes og Agnete Lossius i et innlegg i På Høyden og i Studvest denne uken. Begrepet balistudenter dukket opp første gang da enkelte utdanningsinstitusjoner bestemte seg for å etablere et ex. phil.-tilbud på Bali. Tilbudet ble av kritikere omtalt som ferie snarere enn studier. Senere har kritikere av digitale verktøy i undervisningen tatt begrepet inn i nedsettende omtale av podcastede forelesninger. Mitt poeng er nettopp at å trekke denne parallellen er feilaktig.

Podcast kan bidra til studentaktiv læring
Vi hører ofte at podcast av forelesninger virker passiviserende og holder studentene borte fra de «ordentlige» forelesningene. Ja, podcast kan virke passiviserende dersom brukt feil. Brukt riktig vil imidlertid podcast kunne bidra til studentaktiv læring. En åpenbar fordel er at forelesningen kan følges om igjen uavhengig av tid og sted og dermed tillate en repetisjon som ordinære forelesninger ikke gjør. «Jeg kan sette forelesningen på pause når det blir vanskelig, ta meg god tid til å tenke gjennom det som ble sagt, og eventuelt spille sekvensen på nytt igjen om det er nødvendig. Jeg klarer ikke overdrive hvor nyttig denne funksjonen er når det er snakk om avansert lærestoff», skriver frilansskribent og 3. års elev ved Sandvika VGS Randsborg Bølstad i et innlegg i IT-magasinet ITpro. Både NTNU og UiS benytter podcast av forelesninger nettopp til dette formålet. Podcast av forelesninger vil også være et svært nyttig verktøy i forbindelse med etter- og videreutdanning og som ledd i vår internasjonale strategi.

Jeg har selv erfaring med podcast av forelesninger og foredrag fra en del år tilbake og er overbevist om at jeg utviklet meg som pedagog gjennom prosessen med å tilpasse stoffet til en digital plattform.

Digital læringsarena – verktøy som understøtter pedagogiske mål
Digital læringsarena er imidlertid mer enn podcast av forelesinger. Digitale dialoggrupper mellom studenter og lærer i etterkant av podcastede forelesninger både aktiviserer studentene og forsterker læringsutbyttet. Digitale verktøy er nyttig ved oppgaveinnlevering og når tilbakemelding skal gis.  Universitetet i Oslo har introdusert digitale verktøy inn i førstesemesterstudiene med stort hell gjennom prosjektet «Computing in Science Education» - som supplement til tradisjonelle lærebøker. I tilknytning til nye læreverk i den videregående skole utvikles det digitale ressurser som supplement til bøker. Det samme vil vi se på universitetsnivå.  Nordahl Grieg VGS i Bergen, som vi har et nært samarbeid med, har i stor grad integrert digitale ressurser og verktøy i sin undervisning. Det er elever med denne bakgrunn som er kommende studenter ved vårt universitet. Digital læringsarena består av et sett med digitale verktøy. Vår oppgave er å sette sammen ulike digitale verktøy til en helhetlig digital læringsarena som understøtter våre pedagogiske mål og gir økt læringsutbytte.

Hanna Sinnes og Agnete Lossius påpeker i sitt innlegg at målet med undervisning må være læring og ikke oppmøte på forelesninger.  Oppmøte på forelesninger er ingen garanti for læring.  Jeg er helt ening med Sinnes og Lossius at digitale verktøy i undervisningen kan bidra til å aktivisere studenten, bedre dialogen med foreleser og dermed også øke læringsutbyttet slik også påpekt i mitt innlegg under Kunnskapsministerens kontaktkonferanse om utdanningskvalitet  i januar i år.

 

Powered by Labrador CMS