Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
LESERBREV: I vårens rektorvalgkamp var håndtering av avfall i kontor og fellesareal noe som ble tatt opp av flere. Tematikken har også vært adressert i flere leserinnlegg i På Høyden og avisen hadde tidlig i juni en reportasje om problemstillingen. I reportasjen redegjorde eiendomsdirektør Even Berge for dagens ordning.
Siden 2012 er det gjort en stor innsats ved UiB for å bedre renhold og avfallsbehandling gjennom innføring av nordisk standard for renhold, økt frekvens på renhold i publikumsareal, toalett og andre fellesrom, ansettelse av renholdsleder og muligheter for å kunne melde inn også avvik på renholdsfronten i behovsmeldingssystemet. Satsingen på disse områdene har ført til at andre områder, er prioritert ned. Universitetsstyrets vedtak om 20%- avfallsreduksjon i perioden 2010-2020 har også vært førende for omleggingen av renholds- og avfallsbehandlingen. Kritikken som har framkommet er i hovedsak knyttet til at brukerne etter innføringen av det nye opplegget blir pålagt å gjøre mer av avfallsbehandlingen selv. Dette gjelder først og fremst tømming av returpapir fra eget kontor og fellesområder til sentralt plasserte beholder. Noen steder har man også vært opptatt av at det ikke finnes noen form for avfallsbeholder på kontorene og at den enkelte må ta avfall til en sentral beholder og der selv forestå kildesortering. Det er all grunn til å ta kritikken på alvor. En viktig side av det å levere servicetjenester, er å lytte til tilbakemeldinger og evaluere det opplegget man har. Avtalene UiB nå har om renhold og avfallshåndtering, kan reforhandles neste år. Vi vil da sørge for at det legges inn i avtalene flere returpunkt slik at merarbeidet for den enkelte reduseres i forhold til returpapir. Vi vil også finne enklere avfallsløsninger for den enkeltes kontor, og håper å kunne presentert et konkret opplegg i løpet av høsten. Even Berge, Anne Lise Fimreite Eiendomsdirektør Prorektor