Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
– Vi ønsker mer forskning på musikknæringen slik at man kan dokumentere styrke og svakheter i det bergenske musikkmiljøet.
Det sa Mads Hatlevik, styremedlem i BRAK (Bergens Rockaktører), på et møte 27.januar med tittelen ”Kompetansegap i kulturnæringen?”. Møte var i regi av Karrieresenteret, Bergen Næringsråd og utdanningsinstitusjonene i Bergen. Mads Hatlevik sa at musikkbransjen mangler kompetanse i de aller fleste ledd og at bergensmusikere som slår gjennom ofte støtter seg på et apparat andre steder. Det bør ikke være nødvendig dersom det satses mer på kompetanseheving og samarbeid i Bergen, mente Hatlevik som konkretiserte en hel del områder der musikkbransjen kan bli bedre. ”Bergensbølgen” som forskningsobjekt kan imidlertid fort bli en realitet dersom UiB får i gang et studietilbud som går på musikkbransjen. Instituttleder ved Informasjons- og medievitenskap, Jostein Gripsrud, sa på møtet at han kan tenke seg å ta initiativ til et slikt studium. Bente Irminger fra Fuggi Baggi Design representerte også kulturnæringen på møtet. Hun snakket om viktigheten av å integrere design på en mye mer offensiv måte i næringslivet – og at det norske næringslivet er veldig langt fra å ta dette på alvor. Hun mente at bruk av god og gjennomført design også er en oppgave for organisasjonspsykologer. Jostein Gripsrud trakk fram mange, nye og spennende utdanninger ved UiB som kan styrke kulturnæringen.
Hatlevik var en av lederne fra det bergenske kulturlivet som var invitert til møtet for å snakke om hvilken kompetanse bransjer som musikk, fim, media og design har bruk for i fremtiden. Instituttleder ved Informasjons- og medievitenskap, UiB, Jostein Gripsrud, representerte utdanningsinstitusjonene på møtet og hadde fått i oppgave å svare på om utdanningsinstitusjonene kan tilby denne kunnskapen. Møtet, som ble holdt i Bergen Næringsråd sine lokaler, trakk nærmere 150 personer fra ulike deler av det bergenske kulturlivet, Bergen Kommune, utdanningsinstitusjonene og fra ulike deler av næringslivet.
Musikkbransjen trenger kompetanse
– Vi trenger statistikk. Vi trenger å bli bedre på å tenke strategi og vi har en hel del problemstillinger å ta hensyn til som går på opphavsrett. Vi trenger internasjonal kompetanse og vi trenger bedre økonomisk styring, sa Hatlevik.
Studer Bergensbølgen
I følge Gripsrud bør et slikt studium ha hovedvekt på musikk-kunnskap slik at de som jobber for eksempel med økonomiske og administrative sider ved musikkbransjen skal ha en dybdeforståelse for kunstarten de jobber med. Gripsrud sa videre at et slikt studium kan være interessant både for populær og klassisk sektor innenfor musikkbransjen.
Næringslivet trenger nytenking
– De siste tjue årene har næringslivet brukt energien sin blant annet på rasjonalisering, logistikk og branding, men nå ser de at dette ikke gir den forventede uttellingen. I ledelsen av bedriftene er det fremdeles ofte økonomer, men de dyktigste forretningsfolkene ser etter noe nytt. Her kommer blant annet psykologer, sosialantropologer, sosiologer, jurister, og fag som medievitenskap og kommunikasjon inn i bildet, sa Irminger – som mente at om innovasjon skal lykkes må vi se et langt større samarbeid mellom ulike aktører.
Torill Svege, Bergen Media By sa at det er et kompetansebehov innen film og journalistikk og ønsket velkommen de nye utdanningene innen film og journalistikk som er planlagt ved Informasjons- og medievitenskap.
– At dere vil konkurrere med filmskolen på Lillehammer og kan tilføre Bergen et løft på en del områder vi ikke er så gode på, for eksempel fjernsynsdrama.
Svege etterlyste også et tverrfaglig forskningsprogram for de nye kulturnæringene og mente dette blant annet kan være av interesse for organisasjonsforskere, fordi kulturlivet ofte er organisert på annen måte enn tradisjonelle bedrifter.
UiB satser på nye utdanninger
– Kvalitetsreformen gir radikalt økte muligheter for spesifikt innrettede kulturprogram, sa Gripsrud. Han pekte på at UiB, med Institutt for informasjons- og medievitenskap som ansvarlig, blant mye annet har tre nye bachelorprogram innen film- og TV-produksjon, journalistikk og nye medier.
– Filmutdanningen vår skal gi spesialtilbud i manus, regi, foto, lyd og produksjon, mens faget ”Nye Medier” kan kvalifisere studentene for jobber på et bredt område innen kultur og kommunikasjon, sa Gripsrud. Han sa videre at de har mange idéer, men mangler penger. Ikke minst ønsker Gripsrud seg programmer der de ulike næringene henger tett sammen, som musikk, PC-spill osv.
Kirsti Koch Christensen som også var til stede på møtet sa at Jostein Gripsrud har levert en god søknad når det gjelder budsjettmidler.
– Vi vil absolutt se på dette en gang til. Dette handler om prioritering der vi må vurdere nøye hva vi skal satse på. Vi er i en by med sterke kulturtradisjoner og ambisjoner, men dette er ikke billige fag, sa Koch Christensen.
Kanskje får det bergenske næringslivet farten opp når det gjelder samarbeid med kulturnæringen, selv om få var til stede på møtet i går. Harald Schjelderup fra Statoil var en av dem som var til stede. Han sa at dersom kompetansen, blant annet på det økonomisk og juridiske området, økes i kulturbedriftene kan dette bidra til at næringslivet får større tillit til disse bedriftene og ser det som sikrere og mer interessant å investere penger i dem.