Rydder opp i startvansker på lærerutdanning

Publisert

Ved HF-fakultetet er man bekymret over det store frafallet på fremmedspråk. Nå jobbes det med å gjøre endringer som gjør at studentene vil velge å fortsette på utdanningen.

20 av 26 studenter har sluttet på lærerutdanning i fremmedspråk. Også på de andre nye lærerutdanningene i matematisk-naturvitenskapelige fag og nordisk er det en del frafall, men mindre enn på fremmedspråk, viser en undersøkelse UIB har gjennomført om gjennomstrømning.

– Vi tar denne saken veldig alvorlig og vil følge det opp både på fakultets- og instituttnivå samt i programstyret. Saken ble tatt opp og diskutert i sist programstyremøte, sier prorektor for utdanning ved UiB, Berit Rokne Hanestad. Programstyret vil nå vurdere hva det skal gjøre videre.

Dårlig informasjon om studiet og manglende frihet til å velge fag fra ulike fakulteter er den viktigste årsaken til det store frafallet, i følge studentene.

Jobber med forbedringer

Rasmus Slaattelid, prodekan for utdanning ved historisk-filosofisk fakultet ved Universitet i Bergen sier til Utdanning at de mente de hadde informert om det faglige opplegget høsten 2004.

– Men vi har de tatt innover oss tilbakemeldingen fra studentene om at dette ikke var klart nok, og sagt tydelig fra til studentene om at de kun kan velge mellom tysk og fransk i tillegg til engelsk.

Slaattelid sier at det kan være aktuelt å vurdere om studentene kan få flere språk å velge blant. De som har valgt den integrerte lærerutdanningen i nordisk har flere valgmuligheter og mindre frafall og Slaattelid avviser ikke at dette kan ha en sammenheng. Programstyret vil også se på om man bør gjøre andre endringer, blant annet i praksisopplegget, som følge av klager fra studentene.


Identifiserer årsakene

Ved det Matematisk naturvitenskaplige fakultetet har man også hatt frafall fra de integrerte lærerutdanningene det første året.

– Vi er klar over situasjonen og har begynt å ta grep for å bedre den, sier Elisabeth Muller Lysebo, studiesjef. Hun sier at det er viktig å merke seg at mange av studentene som går over på ordinære fagstudier fortsatt har planer om å bli lektor, men de gjør det ved å ta fullført master pluss praktisk pedagogikk.

MN-fakultetet har begynt å identifisere hovedårsakene til at studentene slutter på den integrerte lærerutdanningen. Disse er i følge Muller Lysebo blant annet usikkerhet om den 5-årige utdanningen gir lektorkompetanse, begrenset valgfrihet i studiet og en del fortsatt uløste utfordringer knyttet til koordinering av praksis, undervisning og utveksling.

En felles utfordring for alle integrerte lærerutdanninger er spørsmål knyttet til lektortittel og lektorlønn. Det er nå planer om å løfte dette til departementet.

Powered by Labrador CMS