Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Denne uken var en gruppe forskere fra University of Pretoria på besøk ved UiB for å diskutere muligheten for et felles masterprogram i IKT og læring.
Det har i lengre tid vært et bredt samarbeid mellom Seksjon for utdanningsvitenskap ved Universitetet i Bergen og flere universitet i det sørlige Afrika. Gjennom det NUFU-finansierte prosjektet Productive Learning Culture, har man etablert gode nettverk for skoleforskning hvor formålet er felles forskerutdanning og styrking av forskningskompetansen i de deltakende miljøene. IKT og læring utgjør en viktig del av dette prosjektet og her er University of Pretoria den viktigste samarbeidspartneren. Det er allerede på plass et PhD-program som involverer syv stipendiater, seks i det sørlige Afrika og én i Bergen. Nå ønsker de å utvide samarbeidet ved å etablere et felles masterprogram. Første skritt på veien er å lage en engelsk versjon av en modul i kvantitativ- og kvalitativ forskningsmetode, som Seksjon for utdanningsvitenskap nå er i ferd med å utvikle på norsk.
– University of Pretoria har bred kompetanse innen IKT og læring, så dette samarbeidet er svært verdifullt for begge parter, sier post.doc Sølvi Lillejord, som er norsk koordinator for Productive Learning Culture.
Da forskergruppen fra Sør-Afrika var på besøk denne uken skulle de også planlegge etableringen av et felles virtuelt møtested for dem som tar PhD-graden, slik at stipendiatene bedre kan dra nytte av hverandres kunnskap gjennom å skrive artikler sammen og kommentere hverandres prosjektplaner. Her skal det også være mulig å laste ned artikler, noe som vil være av stor betydning, spesielt for dem som ikke har så god tilgang på litteratur andre steder.
Forskerne fra University of Pretoria, som på mange områder er et universitet i verdensklassen, har lang erfaring med å koordinere IKT-baserte prosjekter. Professor Johannes Cronje har for eksempel jobbet mye i forhold til Sudan og Tanzania.
– Det er store kontraster når det gjelder digital kompetanse og ressurser, ikke bare mellom landene, men også innad i Sør-Afrika. Dette har lært oss mye om hvordan IKT kan nyttes i en læringsprosess. Nettbasert utdanning gir en anledning til å knytte kontakt over lange avstander og kan være et viktig redskap i en demokratiseringsprosess, sier Cronje som var den som tok initiativ til å utvikle et felles masterprogram med UiB.
Sølvi Lillejord tenner på ideen, spesielt med tanke på hvilke muligheter det gir for både studentutveksling og forskning på doktorgradsnivå.
– Vi følger opp dette i løpet av høsten, blant annet ved et besøk til Pretoria. Med tanke på den store interessen det er både for det campusbaserte- og IKT-baserte mastertilbudet vi har i dag, er jeg sikker på at et felles masterstudium med University of Pretoria hadde blitt svært godt mottatt. Men for å få et slikt tilbud på plass er vi avhengige av både personressurser og finansiering, sier Lillejord.