Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Tirsdag kveld ble det offentlig hvilke fire som kan kalle seg senter for fremragende utdanning i fem år framover i tid. UiO, to ganger NTNU og Høgskolen i Lillehammer er vinnerne. iEarth-prosjektet ved institutt for geovitenskap på UiB nådde ikke opp.
– Vi er skuffet, men tror at mye av tankegodset i søknaden fortjener oppfølging. Mye kan gjørest uten penger og klarer vi å engasjere partnerne er vi klare igjen om tre år, sier professor Jostein Bakke som leder geologiprosjektet iEarth til På Høyden.
Les også: Håper på fremragende status
Disse prosjektene vant ny status:
Sentre for fremragende utdanning er en nasjonal prestisjeordning som belønner forskning på og utvikling av utdanning. Miljøene som fikk status utdanner studenter innenfor film, entreprenørskap, fysikk og IT.
— Jeg vil gjerne gratulere alle de nye Sentrene for fremragende utdanning. De er med på å inspirere alle som etterstreber høy kvalitet. De skal være med å vise vei, når vi nå har ambisjoner om å løfte utdanningskvaliteten også i bredden, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Rundt regna sentre til en halv milliard
Rett før pesentasjon av vinnerne presenterte Terje Mørland økonomien i satsingen på fremragende sentre.vTotalt bruker NOKUT opp mot 240 millioner kroner.
I tillegg må institusjonene legge tilsvarende sum på bordet som de får i støtte.
Totalt bruker høyere utdanning over en periode på to ganger 5 år, opp mot en halv milliard på denne satsingen.
Kveldens kåring var den tredje i rekken. Forrige gang var i 2013. Fra før av finnes det fire slike sentre i Norge.
Les også: HiOA nådde ikke helt opp i finalerunden
Fornøyd direktør
Kunnskapsministeren delte ut SFU-status sammen med NOKUT-direktør Mørland.
— Miljøene som har fått senterstatus er helt i verdenstoppen når det gjelder utdanning. De tilhører svært forskjellige fagfelt, men har til felles at de gjennom utdanning svarer på viktige utfordringer som samfunnet står ovenfor, sier NOKUT-direktør Terje Mørland, og la til:
— For å sette studenter i stand til å løse problemer må vi vite hvordan de lærer. Derfor er en av sentrenes oppgaver å teste ut nye undervisningsmetoder og å forske på læring og undervisning. Sentrene kjennetegnes også ved et stort studentengasjement og involvering av studentene både i utviklingen av selve utdanningene og i visjonen for sentrene.
Ni prosjekter fra sju institusjoner i finalen
Ni finalister har kjempet om status som Sentre for fremragende utdanning siden finaleheatet ble klart i juli.
NOKUT mottok 22 søknader fra totalt 12 institusjoner da søknadsfristen gikk ut i mai. Det er tredje gang NOKUT lyser ut nye Sentre for fremragende utdanning, og Mørland mener at søkerne har levert gode og ambisiøse søknader.
Finalistene er spredt rundt på syv ulike institusjoner og spenner seg over fagfelt som film, medisin og IT.
Gratulerte alle med finaleplass
— Jeg har lyst til å gratulere de ni utvalgte med en plass i finalerunden. Vi vet at det ligger mye arbeid bak søknadene som ble sendt inn i mai, og at konkurransen om å komme til finalen er tøff, sa NOKUT-direktør Terje Mørland, og la til:
— Vi ser et økt ambisjonsnivå i søknadene denne runden både når det gjelder aktivitetsnivå, finansiering og antall partnere som inngår i samarbeid der det er aktuelt. Dessverre er det kun noen få som kan gå videre til finalen, men jeg ønsker å takke alle som deltok med søknader denne runden.