Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Formidlingsdirektør Torny Aarbakke tror UiB vil bli mer synlig i mediene framover. Verktøyet er en god strategi og god organisering i fagmiljøer og administrasjon.
Som meldt i På Høyden var Universitetet i Bergen minst til stede i avisene i 2004, sammenlignet med Universitetet i Oslo (UiO) og NTNU – målt på grunnlag av tall fra medieovervåkningsbyrået Magenta.
– Tallene gir en grei indikasjon. I konkurranse med UiO har vi et reelt handicap i forhold til Oslo-mediene så lenge markedet er nasjonalt. NTNU har en klar profil og har blant annet stort gjennomslag i en del nisjemedier, konkluderer Torny Aarbakke, formidlingsdirektør ved UiB.
I forrige uke hadde universitetsstyret i Bergen gjennomgang av den nye formidlingsstrategien, og det er denne som skal danne grunnlaget for å nå målene om økt, gjennomslag i viktige massemedier.
– Miljøene må gjerne invitere utvalgsleder og Formidlingsavdelingen til en gjennomgang av strategi- og mediestatus, sier Aarbakke som understreker hvor viktig det er at UiB ved god formidling skaper legitimitet og støtte i samfunnet.
– Strategien har substans og er et godt verktøy for å skape den gode organiseringen i fagmiljøene og i de administrative avdelingene som er nødvendig for å oppnå gode resultater i formidlingen. Formidling er nå et lederansvar, noe som skal støtte opp om den enkelte forsker som fortsatt er eier og formidler av egen forskning, sier Aarbakke, som understreker at Formidlingsavdelingen stiller opp i miljøene med råd og kompetanse.
Tallene fra Magenta viser at det ble referert til UiB 4400 ganger i fjor. NTNU i Trondheim kan notere seg 5800 registreringer, mens UiO fikk over 8800 treff i Magentas database. I internasjonale medier var UiB med sine 120 treff nesten på høyde med UiOs 137.
Det er lite UiB kan gjøre med den fysiske avstanden til Oslo-redaksjonene.
– Avstand er krevende, men langt på vei kan avstanden i dette tilfelle være med å hjelpe oss til å få et effektivt, men riktig formidlingsnivå uten et grovt overforbruk av enkeltforskere og enkeltmiljøer, sier Aarbakke.
Formidlingsdirektøren har god tro på at arbeidet som gjøres med å bygge gode bruer til viktige redaksjoner skal gi økte resultater.
– Klarer vi å leve opp til stikkordene integritet, kvalitet, aktualitet og takhøyde i mediearbeidet, er mye gjort sier Aarbakke.