Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Fra høsten 2005 tilbyr Det historisk-filosofiske fakultet emnet praktisk informasjonsarbeid. Studentene skal få trening i å formidle informasjon, og teoretisk og metodisk innsikt i hvordan praktisk informasjonsarbeid kan foregå.
Praktisk informasjonsarbeid skal administreres av Nordisk institutt. Emnet starter opp med 15 studieplasser til høsten. Første kull er fortrinnsvis forbeholdt studenter fra studieprogrammet språk og informasjon. Vårsemesteret 2006 øker antall studieplasser til 30, og emnet åpnes for studenter fra hele UiB. Studentene får 15 studiepoeng og rådes til å ta praktisk informasjonsarbeid det siste året på bachelorgraden. - I undervisning vil vi hente inn eksterne forelesere med erfaring fra informasjonsarbeid for å sikre høy faglig kvalitet, forklarer Utne. Hver uke skal studentene levere korte tekster knyttet til privat og offentlig virksomhet. Målet er å opparbeide gode fremstillingsteknikker. Studentene vil også trenes i muntlige presentasjoner.
- Emnet er svært praktisk og inneholder langt mindre teori enn det som er vanlig. Studentene skal bruke den fagkunnskapen de har tilegnet seg i løpet av bachelorgraden praktisk, slik det blir forventet i yrkeslivet, sier Ivar Utne, leder for arbeidsgruppen som laget planen for emnet.
Sentralt i denne sammenhengen er en praksisperiode på halv tid i 4 uker. Studentene skal utplasseres i offentlige institusjoner eller private bedrifter. Her får studentene gjøre enkle informasjonsoppgaver, samt observere hvordan arbeidslivet fungerer.
Eksterne forelesere
Begrepene kommunikasjon, informasjon og informasjonsarbeid er de teoretiske hjørnesteinene i emnet. Studentene skal også lære hvordan man søker etter informasjon og vurderer den informasjonen man finner kildekritisk.
- Den hyppige bruken av internett som informasjonskilde krever at studentene har et bevisst forhold til kildekritikk og vet hvordan de kan avdekke useriøs informasjonsformidling, mener Utne.
Formidlingsstrategier
Emnet tar for seg formidlingsstrategier, både gjennom ulike medium og eksterne kanaler.
- Studentene vil få innsikt i når man bør søke råd hos medierådgivere, kontakte journalister og hvilke medier som egner seg for den informasjonen de vil formidle, forteller Utne.
Rettsregler og etikk knyttet til presentasjon og videreformidling av informasjon er også pensum.
Studentene må levere en prosjektoppgave som kan være knyttet til erfaringer gjort i praksisperioden. Denne skal innleveres som eksamen og gis karakter. For å få prosjektoppgaven vurdert som eksamen må studentene levere obligatoriske oppgaver hver uke og gi en kort muntlig presentasjon av praksisperioden. De obligatoriske aktivitetene blir vurdert til bestått eller ikke bestått.