Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Gjennomføringen av Kvalitetsreformen vil være avhengig av å bruke studenter som lærere og det arbeides nå med å utvikle et kurs i formidlingspedagogikk som studentene skal kunne ta som en del av mastergraden. Intensjonen er også at kurset skal bli godskrevet som en fullverdig del av den praktisk -pedagogiske utdanningen.
Arbeidsgruppen som ble satt ned av Utdanningsutvalget før jul, skal ha ferdig et kursforslag i begynnelsen av mai og tilbudet skal være på plass fra høsten av. Viserektor for utdanning, Leiv Sydnes mener imidlertid det er viktig at fagmiljøene engasjerer seg allerede nå. Kurset i formidlingspedagogikk som skal gi 15 studiepoeng vil bestå av både teori og praksis. Fagmiljøene må se på hvordan dette kurset kan passe inn i de enkelte studieløpene. Program for læringsforsking har det siste året arbeidet med et alternativ til dagens utviklingsprogram i universitetspedagogikk. Dette modulbaserte studieopplegget er ment som et etter- og videreutdanningstilbud og her inngår det også en del som er kalt «Studenter som lærere». Denne modulen blir nå utgangspunkt for det kommende kurstilbudet i formidlingspedagogikk for studenter. På et møte i Utvalg for lærer- og adjuktutdanning (Ula) ble det også fastslått at man vil jobbe for at studentene som tar kurset i formidlingspedagogikk vil få dette godkjent som en del av den praktisk-pedagogiske utdannelsen.
– Kurset skal være frivillig og det vil gi en generell kunnskap om formidling og presentasjonsteknikk. Fagmiljøenes oppgave blir å omsette dette til praksis og se hvordan man kan nyttegjøre seg studentenes kompetanse i undervisningen, sier Sydnes som tror tiltaket vil være svært positivt og utviklende både for studentene og universitetet generelt.
Modulbasert pedagogikk
– Arbeidet som allerede er lagt ned ved Program for læringsforsking gir oss god drahjelp når vi skal lage et nytt kursopplegg for studentene. På denne måten har vi muligheter til å gi et godt etter- og videreutdanningstilbud innen pedagogikk både eksternt og internt, samt at vi kan dekke de behovene som Kvalitetsreformen vil kreve i forhold til styrket undervisning, sier Sydnes.
Studiepoeng og honorar
– Det var ingen motforestillinger med hensyn til at undervisningspraksis på universitetsnivå blir sidestilt med undervisning i skolen. Men studentene må selvfølgelig ha prøvd seg begge steder, sier Sydnes og legger til at han synes det er veldig kjekt at pedagogiske bidrag fra ulike miljø kan utnyttes til felles beste.
I tillegg til at studentene kan ta kurset som en del av mastergraden, lover Sydnes at de som underviser vil få betaling for dette. Han mener det ikke er noen motsetning mellom at kurset blir en del av utdanningen samtidig som det innebærer lønnet arbeid. Han peker imidlertid på at honorarspørsmålet ennå ikke er helt avklart.
– Det viktigste er at vi med dette setter fokus på undervisning og befester formidling som et viktig aspekt ved universitetsutdanningen, mener Sydnes.