Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Siden oktober har det vært arbeidet intenst med å legge ut all studieinformasjon under en samlet nettadresse på web. 6. januar 2003 åpner studentportalen. Fra og med vårsemesteret ansees også bruk av e-post som et fullverdig kommunikasjonsmiddel med studentene.
– Det har vært et veldig spennende arbeid, sier Marianne Huse, prosjektleder for utvikling og implementering av studentportalen. – I særdeleshet vil alle de nye studieprogrammene som blir lansert i forbindelse med Kvalitetsreformen gjøre det ekstra viktig at det blir lett for studentene å finne frem til den informasjonen de trenger under en samlet mal, sier Huse. Studentportalen er også et viktig steg i retning av Utdanningsavdelingens ønske om å forenkle kommunikasjonen med studentene. Fra og med vårsemesteret 2003 er det derfor vedtatt å anse e-post som et fullverdig kommunikasjonsmiddel med studentene. En viktig forutsetning for at dette kan gjennomføres er at samtlige studenter gjøres oppmerksom på at de innen 15. februar 2003 må skaffe seg brukerkonto for UiBs dataanlegg.
I høst har hun besøkt alle fire profesjonsstudiene og alle institutter ved SV og HF, presentert prosjektet og vist hvordan systemet fungerer. Arbeidet hennes innebærer også tett kontakt med IT-seksjonens ELINE-folk, som står for utviklingen av de tekniske løsningene som kreves.
- Vi har også fått gode innspill fra Mat.nat-faktultet, som har erfaring med en egen studentportal de kommer til å benytte ut vårsemesteret, sier Huse.
Bakgrunnnen for studentportalen er et ønske om å lage en enhetlig struktur på all den informasjonen studentene trenger, samlet på et sted på web ´en. I dag er det stor forskjell på hvordan studieinformasjonen er presentert fra fakultet til faktultet og innad mellom institutt, noe som kan gjøre det vanskelig for studentene å finne frem.
Viktig for reformen
Den nye studentportalen har to hovedelementer. En for generell informasjon, som for eksempel studiekatalogen, en enkel oversikt over UiBs tjenester eller hvilke politiske og kulturelle organisasjoner som finnes. Det andre elementet innebærer en mulighetet til å bringe mer spisset informasjon rettet mot den enkelte student.
– Her vil alle registrerte studenter med brukerkonto på UiB få opp en egen side med blant annet timeplan og oversikt over hva de er eksamensoppmeldt i. På disse sidene vil faktultet og institutt kunne legge ut egne meldinger til sine studenter, som for eksempel pensum- eller undervisningsendringer eller andre beskjeder og påminnelser, forklarer Huse.
Hun legger til at en del har lurt på hvem som skal ha ansvaret for å legge ut meldinger. Svaret hun gir der er at det må bli opp til det enkelte institutt innad å avgjøre.
Forenklet kommunikasjon
– Dette gjøres enkelt fra nettadressen sebra.uib.no, sier Huse og forklarer at de nå vil bruke neste semesters orienteringsmøter til å nå frem til studentene med denne informasjonen.
– Håpet er at studentportalen vil yte bedre service til studentene og sørge for at den enkelte student får en bedre oversikt over sitt eget utdanningsløp, avslutter hun.