Anders Tyvand (KrF), forteller at partiet hans vil kompensere de institusjonene som kommer dårlig ut av nytt system for finansisering av universiteter og høgskoler. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Vil kompensere høgskoler

Publisert

KrF er ikke fornøyd med utslagene av det nye finansieringssystemet for universiteter og høgskoler, og vil kompensere de som taper på nytt system.

Anders Tyvand sitter i utdanningskomiteen for Kristelig Folkepart (KrF).

— KrF vil styrke universitets- og høgskolesektoren, og kompensere de institusjonene som taper på innføringen av nytt finansieringssystem, sier Anders Tyvand, utdanningspolitisk talsmann i KrF til Khrono

Endringene vedtatt i fjor
I strukturmeldingen, «Konsentrasjon for kvalitet» (Meld. St. 18 (2014-2015)), foreslo regjeringen at hovedtrekkene i dagens finansieringssystem videreføres med en basisdel og en resultatbasert del. 

Men i forslag til statsbudsjett for 2017 er det forslag til endringer i resultatbaserte indikatorer. Noen indikatorer endres og noen nye innføres.

Tyvand beskriver endringene med at bevilgningene i større grad skal knyttes til institusjonenes resultater, fullførte grader, forskning tilknyttet EU-prosjekter, og forskningssamarbeid med næringslivet skal premieres. 

— Det er en fornuftig omlegging som på sikt vil bidra til økt gjennomføring og mer forskningssamarbeid. Men noen institusjoner kommer litt skjevt ut fra start, og får en vesentlig lavere bevilgning enn de ville fått med det gamle systemet. Vi ønsker å kompensere de som taper på omleggingen, uten å straffe de som tjener på den, sier Tyvand.

Ulike utfordringer
Totalt er det 180 millioner kroner som omfordeles mellom institusjonene som følge av endringene. Regjeringen har valgt å implementere det nye systemet over to år, og dermed er effekten i 2017-budsjettet om lag 90 millioner kroner.

Høgskolen i Oslo og Akershus, Universitetet i Stavanger, Universitet i Agder og den nye Høgskolen på Vestlandet er blant institusjonene som kommer dårligst ut av omleggingen.

— Vi ser at de nyeste universitetene, noen av de mindre høgskolene og de som står på terskelen til å bli universiteter rammes hardest, mens Universitetet i Oslo er den som kommer best ut. UiO blir en vinner fordi de leverer gode resultater, men det betyr ikke dermed at de som taper på omleggingen er dårlige. Institusjonene har ulik profil og ulike utfordringer, og noen av de som taper på omleggingen har gjennom år hatt en svakere finansiering enn de som nå blir vinnerne, sier Tyvand.

Han mener at det å kompensere de som kommer dårlig ut, er et riktig tiltak for å styrke sektoren.

— På denne måten styrker vi universitets- og høgskolesektoren samlet sett. Det er en riktig prioritering i en tid da arbeidsledigheten er høyere enn vi liker, og behovet for omstilling og ny kompetanse er stort, sier han.

Universitetsstatus viktig
Både Høgskolen i Sørøst-Norge og Høgskolen i Oslo og Akershus står på terskelen til å kunne bli Norges neste universitet. 

— KrF ønsker å gi disse institusjonene litt drahjelp. Da kan vi ikke la det nye finansieringssystemet bli et fartshinder på veien mot universitetsstatus, sier Tyvand.

Han mener det er viktig at institusjonene oppnår universitetsstatus så snart som mulig.

— Det handler om mer enn navnet på institusjonene. Det handler om å styrke disse institusjonenes posisjon internasjonalt, og sørge for innpass i internasjonalt forskningssamarbeid. Universitetsstatus er viktig for å tiltrekke seg de beste hodene og for å bli en interessant samarbeidspartner. I internasjonal målestokk er både HiOA og HSN allerede universiteter for lenge siden, sier Tyvand.

Venstre vil også vurdere utslagene
Iselin Nybø er utdanningspolitisk talsperson for Venstre på Stortinget.

— Det er flere ting vi må se nærmere på i dette statsbudsjettet, sier Nybø til Khrono.

— Den nye finansieringsmodellen slår veldig skjevt ut og de nye universitetene og høyskolene kommer veldig dårlig ut. Videre er jeg overrasket over at det ikke ligger inne en eneste ny studieplass eller bygg. Vi har allerede fått tilbakemeldinger fra flere i sektoren som er både overrasket og skuffet. Venstre har i tidligere budsjetter prioritert høyere utdanning og forskning og det kommer vi til å gjøre denne gangen også, poengterer Nybø.

Vinnerne og taperne av ny finansiering av universiteter og høgskoler

(Alle tall i millioner kroner)

Offentlige universiteter og høgskoler

Vinnerne, disse går i pluss

  1. Universitetet i Oslo +60.546
  2. Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet +33.936
  3. Universitetet i Tromsø – Noregs arktiske universitet +20.318
  4. Noregs handelshøgskole +12.886
  5. Noregs miljø- og biovitskaplege universitet +5984
  6. Noregs idrettshøgskole +3528
  7. Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo +2029
  8. Høgskolen i Lillehammer +868
  9. Kunsthøgskolen i Oslo +236

Taperne, disse går i minus

  1. Høgskolen i Oslo og Akershus -27.461
  2. Universitetet i Agder -20.968
  3. Universitetet i Stavanger -18.862
  4. Høgskulen på Vestlandet -18.804
  5. Nord universitet -16.273
  6. Høgskolen i Søraust-Noreg -10.549
  7. Høgskolen i Hedmark -7661
  8. Høgskolen i Østfold -7311
  9. Høgskulen i Volda -6254
  10. Høgskolen i Molde, vitskapleg høgskole i logistikk -5432
  11. Samisk høgskole -812
  12. Noregs musikkhøgskole -478
  13. Universitetet i Bergen -474

Private høgskoler

Vinnerne, disse går i pluss :

  1. Handelshøyskolen BI +34.445
  2. Bergen Arkitekthøgskole +2216
  3. Norges Dansehøyskole +557
  4. NLA Høgskolen +359

Taperne, disse går i minus

  1. Høyskolen Kristiania -11175
  2. Det teologiske Menighetsfakultet -8803
  3. VID vitenskapelige høgskole -5075
  4. Lovisenberg diakonale høgskole -4970
  5. Westerdals Høyskole – Oslo School of Arts, Communication and Technology -2416
  6. Høyskolen Diakonova -1646
  7. Ansgar Teologiske Høgskole -898
  8. Rudolf Steinerhøyskolen -765
  9. Barratt Due musikkinstitutt – Høyskoleavdelingen og Unge talenter -349
  10. Fjellhaug Internasjonale Høgskole -331
  11. Høyskolen for Ledelse og Teologi -179
  12. Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling -51
  13. Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning -30

Finansiering av institusjonene innen høyere utdanning er todelt. Det er en basiskomponent som utgjør 60 prosent av bevilgningen, og så er det en resultatbasert komponent som utgjør 40 prosent av bevilgningene. Det er indikatorene som påvirker den resultatbasert komponenten som endres fra og med budsjettet for 2017.

Det resultatbaserte komponenten er igjen delt i to; en utdanningsdel og en forskningsdel. Utdanningsdelen utgjør 25 prosent av den totale bevilgningen til institusjonene, forskningsdelen ca 15 prosent.

Her er tallene som viser full effekt av endringene i finansieringen av høgskoler og universitet. For å dempe effektene i 2017 har departementet sørget for at konsekvensene av det nye finansieringssystemet halveres i 2017, men det blir full effekt fra 2018. 

Powered by Labrador CMS