Støy rundt NextGenTel

Publisert

Bredbåndsleverandørene ligger på klagetoppen og NextGenTel er intet unntak. Noen ansatte mener UiB burde skifte samarbeidspartner og innkjøpsavdelingen skal nå vurdere saken.

UiB har i samarbeid med NextGenTel etablert et ADSL-nettverk i Bergen koblet direkte til universitetet som studenter og ansatte kan knytte seg opp mot. Rammeavtalen for levering av ADSL-basert bredbånd gir prisrabatt, og i dag er det rundt 2500 som benytter seg av tilbudet.

Mye feil og rot

Samtidig som antall bredbåndbrukere øker på landsbasis, meldes det også om en eksplosjon i antall misfornøyde kunder. Tekniske problemer og dårlig kundeservice er gjennomgangstemaene i klagesakene mot teleselskapene, og også ved universitetet har flere hatt dårlige erfaringer.

Bjørn Roth ved Institutt for biologi har fått nok etter det han beskriver som rot og mangel på intern styring i NextGenTel. Han har nå en uoppgjort sak med selskapet som har pågått siden juni. Utgangspunktet er at blant annet at selskapet sender faktura på jobb-eposten som han sjelden får lest, selv om han har henvendt seg skriftlig og muntlig for å få regningene sendt hjem til seg.

– I tillegg har de ikke levert tjenesten tidsnok, sendt feil ruter, levert feil båndbredde og gitt meg brukernavn og passord som ikke fungerer. På grunn av at de ikke har klart å gjennomføre enkle henvendelser om endring av fakturering og har datasystemer som opererer uavhengig av faktureringssystemer har saken endt med gjentatte stenginger av linjen og inkassokrav, sier Roth.

– Hvordan kan universitetet inngå avtaler med slike selskaper? spør han.


Skal vurdere avtalen

IT-avdelingen er kjent med at det er enkelte vanskelige saker i forhold til teleselskapet, men der hevdes det at det ikke er flere problemer med NextGenTel enn med andre bredbåndsleverandører.

– Jeg mener NextGenTel har fått ufortjent mye pepper. Jeg kan være enige i at kundeservicen deres må bli bedre og at den lange ventetiden på telefon er uholdbar, men de har jo også gjort det klart at de satser på elektroniske kontaktskjema, sier Karl Kleveland som er NextGenTels kontaktperson på IT-avdelingen.

Han viser til at de valgte NextGenTel fordi de kunne tilby den billigste pakken.

IT-direktør Tor Bu forteller til På Høyden at saken nå er overlatt til innkjøpsavdelingen som skal vurdere en eventuell videreføring av avtalen med NextGenTel.

Powered by Labrador CMS