Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
En forskningsgruppe fra UiB setter nå igang et prosjekt til 13 millioner kroner for å kartlegge støy og helse på 50 marinefartøy.
Når du jobber på en fregatt ute på tokt kan du ikke snøre sekken og gå hjem etter endt arbeidsskift. Arbeidsplass og bosted er en og samme båt, og støyen fra maskineri og ventilasjon er konstant. Derfor ønsker Sjøforsvaret nå en risikovurdering av støyforhold på deres fartøyer for å finne tiltak som skal forhindre helseskader. Oppdraget med å lede arbeidet har UiB fått, og nå skal tre år brukes på å sjekke både fartøy og mennesker. Omfattende – Det gjøres ikke mye forskning på støy og helse. Vi i denne gruppen er nesten alle som driver med det i Norge, sier professor og prosjektleder Bente Elisabeth Moen. Artikkelen fortsetter under bildet.Prosjektgruppen som skal undersøke støy og helse i Sjøforsvaret var denne uken på Haakonsvern for rekognosering, i dette bildet ved fregatter i Fridtjof Nansen-klassen. Fra venstre Vilhelm Koefoed, Bente E. Moen, Camilla Hauge, Erlend Sunde, Hjalmar Johansen, Kari Vågnes, Truls Gjestland, Odd Petersen og Magne Bråtveit. (Foto: Matias Helgheim) Prosjektet er omfattende, med totalt 52 fartøy som skal undersøkes og årsaksforhold som skal kartlegges i tillegg til tester av ansatte. Gruppen har jobbet med planlegging siden starten av året, og selve støymålingene begynner i mai. – Det er det største prosjektet vi jobber med, og man kan ikke bare sette opp en liste over skip og gå til verks. De seiler stadig rundt. Men vi har fått veldig gode kontaktpersoner i Sjøforsvaret, sier Moen. Andre hensyn – På et cruiseskip betyr komfort for passasjerer alt, og støyen dirigeres ut i sjøen. På Sjøforsvarets fartøyer må støyen for all del ikke spres ut i sjøen, og heller holdes i skipet fordi man vil unngå å bli oppdaget. Da merker man nødvendigvis et annet nivå. Koefoed peker på at typen støy ombord forandrer natur når eldre skip skiftes ut med nye. Støyen fra maskin preges nå av mer høyfrekvente og stabile frekvenser. I nye skip brukes flymotorer som gir en helt annen opplevelse enn de gamle dieselmaskinene, og å gjennomføre tiltak for å redusere støy på militære fartøy er ikke enkelt. – Det er mange faktorer å ta hensyn til når vi snakker om skip som skal forsvare landet. Vi kan for eksempel ikke la ønske om vesentlige strukturelle tiltak for å dempe støyen på skipene føre til at de ikke lenger kan utføre sine operative oppgaver, sier Koefoed. Snevert reglement – Den har noen støyregler som er klippet og limt fra arbeidsmiljøloven og som ikke tar hensyn til at dette er et tjuefiretimers samfunn. Forskriften blir nok endret, og det vi kanskje kan få til med dette prosjektet er en ny forståelse av sammenhengen mellom støy, hørsel og helseskade i et sånt tjuefiretimers miljø. Da er det viktig å ha med universitetet så vi får gjort det på en vitenskapelig og kvalitetssikret måte. Helseproblemer Alle i Sjøforsvaret skal inn til hørselstest et par ganger i løpet av det treårige prosjektet. Et utvalg ansatte vil delta i kartlegging av individuell støyeksponering. – Noe av det interessante med undersøkelsen er at vi ikke bare ser på hørselskader, men også hvordan støy kan påvirke helsetilstanden ellers. Vi undersøker også søvn i forbindelse med høyt støynivå, og hjertevariabilitet med pulsmåler. Konsentrasjon og oppmerksomhet før og etter arbeidsdagen vil også testes, sier prosjektleder Moen.
Forskningsgruppen for Arbeids- og miljømedisin ved Institutt for samfunnsmedisinske fag fikk kontrakten når oppdraget ble lagt ut på anbud i fjor. Med i prosjektgruppen er også representanter fra SINTEF som er spesialister på akustikk og tidligere har jobbet med å utvikle verneutstyr mot hørselsskader. Prosjektet vil være nybrottsarbeid i norsk sammenheng.
Kontaktperson i Marinen er kommandørkaptein og stabslege Vilhelm Koefoed. Han forklarer hvorfor det er så mye vanskeligere å sikre seg mot plagsom støy på et marinefartøy enn andre skip.
Arbeidsmiljøloven gjelder ikke til sjøs, men Koefoed er ikke fornøyd med hvordan regelverket har blitt tilpasset faktiske forhold i Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for arbeidstakere på skip.
Fartøyene skal kartlegges under seiling over 3-5 dager, både i full, halv og sakte fart og når de ligger stille. Støy kommer ikke bare fra maskineri. Ventilasjon er en konstant støykilde og når jobben er over og ørene skal få hvile er støynivået fortsatt for høyt i lugarene.