Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Hvilke ord som sier mest om UiBs strategi er fortsatt i det blå.
UiBs kommende strategi har vært på høring. Torsdag 27. august ble tilbakemeldingene etter høringsrunden diskutert i universitetsstyret.
Hva skal ordene bety?
– Det fantastiske med Bergen er havet, ikke det vannet som kommer fra oven, sa universitetsstyremedlem Joakim Palme da arbeidet med den nye strategien ble diskutert i dag.
Han ønsker en tydeligere presisering av hva satsingsområdene «marin forskning», «globale samfunnsutfordringer» og «klima og energiomstilling» innebærer i dag, og hva de faktisk skal bety i fremtiden.
Arbeidet med strategien har pågått siden 2013, og startet med en åpen høring på Litteraturhuset i Bergen. Etter planen skal strategien vedtas på universitetsstyremøtet i oktober.
«Alt er vann»
Ordet «hav» fikk i høringsrunden blandet tilbakemelding fra fagmiljøene. Innvendingene handlet om at hav ikke nødvendigvis inkluderer forskning på vann, kyst, oppdrettsnæring, vannkraft eller vann som ressurs.
– Hvis vi skal vise en profil utad, kan vi ikke vente at denne skal dekke alt. Som ansatt på Institutt for fremmedspråk kan jeg ikke vente at ordene som profilerer UiB skal kunne dekke mitt arbeid fullt og helt, sier styremedlem Kjersti Fløttum.
Hun peker på at prosessen med strategiarbeidet har en verdi i seg selv.
– Ser man på innspillene fra fagmiljøene viser dette et enormt engasjement. Prosessen er derfor vel så viktig som dokumentet. Det er viktig å tenke på hva som skal stå der. Selv har jeg ikke noe syn på om det skal være hav eller vann, så lenge det blir noe vått, sier Kjersti Fløttum.
Johan Fredrik Odfjell peker på at vann tradisjonelt har vært helt essensielt for norsk næringsliv og økonomi, og at «vann» derfor er et godt ordvalg.
Han får støtte fra styrerepresentant Synnøve Fluge:
– Jeg vil ha «vann, liv og samfunn».
– Hav er vann, det er bare salt, sier studentrepresentant Thea Sofie J. Grastveit.
Vil ha med ordet «bærekraft»
I strategiutkastet er UiBs visjon formulert som «Kunnskap som former samfunnet». Dette slagordet vekket også lite begeistring i styret.
– «Kunnskap som former samfunnet» er veldig generelt. Det kunne man brukt om alle universiteter omkring i hele verden, sier Peter M. Haugan.
Han sier at at «samfunnsutfordring» i de fleste sammenhenger godt kan byttes ut med «globale utfordringer».
– Hva med å la visjonen være «Kunnskap for global omstilling og bærekraft”.