Studentene får eget arbeidsmiljøutvalg

Publisert

For første gang får studentene et eget utvalg som skal se på arbeidsmiljøet deres i et helhetlig perspektiv. Læringsmiljøutvalg skal opprettes ved alle universitet og høyskoler fra høsten av. Studentene og de ansatte skal bytte på å lede utvalget.

Torsdag 20. mars arrangerer UiB i samarbeid med Høgskolen i Stavanger en workshop hvor aktuelle problemstillinger knyttet til disse lovpålagte utvalgene taes opp. Initiativtaker er Nasjonalt kontaktforum for læringsmiljø.

Læringsmiljøutvalgene skal, i følge universitets- og høyskoleloven, sørge for at bestemmelsene om det fysiske og psykiske arbeidsmiljø blir gjennomført. Det skal delta i planlegging av tiltak, og lage årlige rapporter om institusjonens arbeid med læringsmiljøet. Det skal rapportere direkte til Styret, som også kan pålegge utvalget andre oppgaver. Lederskapet i utvalget skal alternere mellom ansatte og studenter.

På seminaret torsdag 20.mars kommer representanter fra i alt 27 læresteder og organisasjoner for å drøfte hvordan intensjonene med utvalget best kan realiseres. Hvordan bør utvalget settes sammen? Hvordan kan utvalget være en del av institusjonenes interne system for kvalitetssikring?

– De ansatte har hatt et eget arbeidsmiljøutvalg, mens studentene ikke har hatt noe tilsvarende tidligere. Det nye læringsmiljøutvalget er i så måte et viktig tiltak. Nå må vi diskutere hvordan det best kan ivareta studentenes interesser og bidra til institusjonenes kvalitetsutvikling, sier utdanningsdirektør Mette Myrmell Torrissen.

Powered by Labrador CMS