Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Lærere ved universiteter og høyskoler opplever at de nye studentene ikke har gode nok ferdigheter i lesing og skriving, skriver Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) i en ny rapport.
Gjennom gruppesamtaler med lærere, studenter og elever har datamaterialet blitt samlet inn. Konklusjonen er klar: Universitets- og høyskolelærere mener nye studenter ikke er gode nok til å skrive.
Lærere ved universiteter og høyskoler opplever at de nye studentene ikke har gode nok ferdigheter i lesing og skriving, skriver Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) i en ny rapport.
Gjennom gruppesamtaler med lærere, studenter og elever har datamaterialet blitt samlet inn. Konklusjonen er klar: Universitets- og høyskolelærere mener nye studenter ikke er gode nok til å skrive.
Kan ikke lese lange tekster
Det er ikke første gangen at elevenes skriveferdigheter har vært forsket på.
Studier gjort fra før innføringen av Kunnskapsløftet viser at elever ikke får tilstrekkelig erfaring med akademisk skriving.
Ifølge lærere i videregående skole har elevene også lite trening i å lese lange tekster. Dette gjelder spesielt guttene.
Mangler fordypelse
Både lærere og studenter i høyere utdanning mener videregående skole er preget av mange fag og kortsiktig arbeid mot prøver. Målet er gode karakterer. Denne arbeidsmetoden kan være uforenlig med akademias krav til dybdeforståelse, konsentrasjon og undring.
Sluttrapporten fra prosjektet blir trolig klar i løpet av våren 2016.