Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Universitetet blir med kommunen og Haukeland universitetssykehus i et nettverk for å tilrettelegge for, og øke sykkelbruken i Bergen. I dag, fredag, åpnet universitetet nye 114 sykkelparkeringer.
Det er Bergen kommune som står bak ordningen. Kommunen ønsker med Sykkeldynamo å fremheve virksomheter som gjør noe ekstra for sine sykkelbrukere.
Haukeland universitetssykehus var første Sykkeldynamo. Haukeland bruker blant annet deler av inntektene fra bilparkeringen til å sette i gang sykkeltiltak.
Bergen kommune ønsker å knytte sammen store arbeidsplasser for erfaringsutveksling, og for å få opp sykkelbruken til jobbene, særlig i sentrum.
Ny sentrumstrasé
Einar Johan Grieg er sykkelsjef i Bergen kommune. Akkurat nå er det ute på høringen en sak om sykkeltrase gjennom Bergen sentrum til Sandviken. Dette skal etter planen avlaste et gammelt problem for syklister som kommer inn til sentrum, nordfra. Høringsfristen er 1. november. Høringsinnspillene handler mye om trasevalget og hvordan et sykkelfelt vil påvirke annen trafikk, ifølge Grieg.
Han tør ikke spå når arbeidet med en sentrumstrase kan starte. Tidligst blir saken politisk behandlet før årsskiftet, og arbeidet kan tidligst starte rett etter sykkel-VM, neste år. Mest sannsynlig, må folk nordfra vente noe lenger før forholdene for sykkel er like bra som sørfra inn i sentrum. Ett usikkerhetsmoment er en eventuell konflikt med en ny bybanetrasé.
Forslaget skisserer en sykkeltrasé parallelt med kjørebanen, som krysser fylkesveien på tre punkter.
Nå trengs garderober
Bergen har lenge vært en sykkelsinke, og universitetsansatte hadde heller ikke gode sykkelforhold på Høyden. De siste årene har UiB og Eiendomsavdelingen prioritert sykkelparkering på campus. Fra før er det overbygget, låsbart sykkelparkering på HF, i fjor åpnet 170 plasser ved Muséplass, nå åpner altså 114 sykkelparkeringer under tak i fysikkbygget.
Eiendomsavdelingen jobber nå med å få på plass sykkelparkering ved Høyteknolgisenteret på Marineholmen. Det er planer for tilrettelegging ved Det juridiske fakultet, men ingenting konkret, ennå, ifølge Ove Botnevik ved Eiendomsavdelingen. Neste steg på agendaen blir garderobefasiliteter.
Halve instituttet sykler
Peter Andersen er førsteamanuensis ved Institutt for geografi og styremedlem i Norges syklistforbund. Selv bor han i Munkebotn, og synes adkomsten nordfra er forferdelig. Andersen og syklistforbundet skriver nå på en høringsuttalelse til saken om om ny sentrumstrase.
– Det er bare nesten en sentrumstrase. Problemet er at den stopper ved Christies gate.
Andersen mener UiB kommer seg, etter mye prøving og feiling.
De ansatte kommer seg, også, mener han. Ved sitt eget institutt, sykler halve staben, mens det bare et par personer igjen som fremdeles kjører bil.
Andersen har selv bakgrunn fra Danmark. En stor og særnorsk utfordring, er å endre oppfatningen om sykkelen som et treningsapparat, og mer i retning av et transportmiddel.