Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
To ganger har professor Ingunn Lunde (44) fått sykkelen sin stjålet mens hun har vært på kontoret. Her er UiBs planer for å gjøre jobbsykling tryggere og få flere til å bruke pedalkraft.
– Jeg har to ganger mistet sykler som har stått parkert utenfor. Fryktelig irriterende! De var låst, men tidligere hadde vi ikke engang sykkelstativ. Jeg er strålende fornøyd med det nye sykkelparkeringshuset på HF, som UiB fortjener honnør for å ha bygget, sier Ingunn Lunde til På Høyden.
Russiskprofessoren har vært tilknyttet HF siden 1994. Til tross for tyveriene, som skjedde på 1990-tallet, har hun fortsatt å sykle til jobb. Lunde bor på Fantoft sju kilometer fra Høyden.
– Jeg har en egen vintersykkel stående med piggdekk, i tillegg til min ti år gamle Gary Fisher-hybrid, så jeg kan sykle året rundt, forteller hun.
SLF: Sykkelandelen må opp!
UiB har foretatt en kartlegging av sykkelfasilitetene og jobber nå med å forbedre dem.
– Antall plasser med bøyler og låsbarhet tror jeg vi er godt forspent på, men trenden er at man ønsker låsbare stativer under tak. Den utviklingen henger vi oss på, sier Ove Botnevik, seksjonsleder i Eiendomsavdelingen.
Syklistenes Landsforening (SLF) er enige i UiB-ledelsens analyse og mener sykkelparkeringshus er det viktigste grepet som må til for å rekruttere flere jobbsyklister. Hvis ikke kan man fort bli stående igjen med bare ett hjul låst fast til stativet, som her utenfor HF (bildet).
Kun 3 av 100 sykler
Bergen ligger i dag ligger på bunnen når det gjelder sykkelbruk blant landet største studiebyer.
Det bør absolutt være et mål for UiB å ha en sykkelandel på 10-15 prosent.
- Nasjonale målsettinger er åtte prosent sykkelandel innen 2023, ifølge siste Nasjonale transportplan. Dette er ikke et hårete mål, men et veldig dvaskt mål. Dersom dette skal nås, bør blant annet byene ha vesentlig høyere andel. Bergen ligger svært dårlig an med tre prosent sykkelandel, sier informasjonssjef Hulda Tronstad i SLF.
Flere krever dusj
På bakplassen mellom Upihl og Muséplass er det planlagt sykkelparkering under tak som skal dekke sentrale del av Nygårdshøyden. Her foreligger det tegninger.
– I Realfagbygget er det sykkelparkering i garasjen, så der slipper vi å bygge eget sykkelbygg. Vi har fått sykkelparkering på HF, som etter vår oppfatning har det beste tilbudet. Parkeringen har plass til 40-50 sykler og er åpen for studenter og ansatte, sier Botnevik til På Høyden.
– Vi får jevnlig forespørsler fra folk som vil ha dusjer i byggene sine, dette arbeidet går vi gradvis videre med. Du finner dusjfasiliter i HF-bygget, riktignok ikke i tilknytning til sykkelparkeringen. SV-bygget i Fosswinckelsgate har en liten treningssal og skal være dekket ganske bra. I Vektergården i Christies gate har vi inngått avtale med SiB slik at de som sykler eller løper til jobb kan bruke SiBs anlegg gratis. Dette er sikkert mulig å få til flere steder, sier Botnevik.
Mange har tenkt på det, har lyst til det, har mulighet, har sykkel, men sykler likevel ikke.
Mange nesten-syklister
SLF mener UiB må få tak i alle dem som er på nippet til å sykle, men som ikke riktig klarer å droppe bil, buss og bane.
– Hvor mange prosent jobbsyklister er regnet som bra for et universitet med 3500 ansatte og 14.000 studenter?
– Vi vet at studenter og høyt utdannede har en tilbøyelighet til å sykle mer enn snittet av befolkningen. Det bør absolutt være et mål å ha en sykkelandel på 10-15 prosent. Med noe bedre tilrettelegging kan målene settes enda høyere. Men det kommer ikke av seg selv. Det må jobbes med infrastruktur og tilrettelegging. Trygge sykkelparkeringsplasser er alfa og omega, og en rimelig investering mens vi venter på at sykkelveiene skal bygges eller utbedres, sier Tronstad.
– Hva annet kan UiB gjøre for å lokke flere til å sykle?
– For å få opp sykkelandelen er det viktigste å nå fram til dem som nesten sykler. Det vil si dem som har tenkt på det, har lyst til det, har mulighet, har sykkel, men likevel ikke sykler. Det er mange av dem! Vi vet at jobbsyklistene trekker opp snittet for sykling fordi folk bruker sykkel mer til jobben enn til for eksempel fritidsaktiviteter, sier Hulda Tronstad til På Høyden.