Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Kvalitetsreformen pålegger Universitetet å kvalitetssikre studietilbudene gjennom systematiserte studentevalueringer. Studentene ved Historisk-filosofisk fakultet fikk i vår sjansen til å vinne gavekort fra Studia dersom de deltok på de elektroniske evalueringene. – Gavekortene kommer godt med når bøkene skal kjøpes, sier de heldige vinnerne, Linn Tungesvik og Sølvi Lien.
Hvert fakultet skal evaluere en tredjedel av sitt studietilbud i året. I løpet av en treårsperiode skal samtlige studietilbud ved fakultetene være evaluert. Det er instituttene, i samarbeid med fakultetet, som står for utformingen av evalueringsskjemaene. Når evalueringen er ferdig skriver instituttene en rapport til det respektive fakultetet. Rapporten skal inneholde en vurdering om hvorvidt framdriften og opplegget for emnet samsvarer med de mål instituttet har satt seg, kommentarer fra studentevalueringen og eventuelt andre former for evalueringer, samt forslag til tiltak. Hovedresultatene fra evalueringen og eventuelle konsekvenser av disse skal gjøres kjent for studentene i samme semester eller neste gang det blir undervist i emnet. Over 60 emner er evaluert, hvorav 13 emner er evaluert ved hjelp av elektronisk spørreskjema. Fakultetet har lagt forholdene til rette for at instituttene skulle kunne benytte seg av nye evalueringsmetoder, og det har de da også gjort. Tidligere har de fleste evalueringene blitt gjennomført på papir.
- Det er første gang vi har gjennomført en så systematisk evaluering med instituttrapporter. Instituttene har lagt ned et stort arbeid i dette, og fakultetet har tro på at fagmiljøene nå står bedre rustet til å følge opp evalueringene enn tidligere, sier dekan ved Historisk-filosofisk fakultet, Vigdis Songe-Møller.
Flere bruker elektronisk spørreskjema
- Jeg synes det er mye bedre med elektronisk spørreskjema. Det er mer anonymt når du sitter på nettet enn når du må levere skjemaet til faglærer. Du har også bedre tid til å reflektere over svarene når du sitter hjemme. De fleste evalueringer på papir skjer på slutten av forelesningene og da blir det mer stress, forklarer student på religionsvitenskap, Linn Tungesvik.
Hun synes det er bra at studentene får si sin mening om hva som fungerte og hva som ikke fungerte. – Jeg hadde blitt skuffet om jeg ikke hadde fått være med på en evaluering, legger hun til.
Student på kulturformidling, Sølvi Lien, nikker samtykkende. – Elektronisk skjema er mindre pes, men det er viktig at andre evalueringsformer som for eksempel samtaler opprettholdes, mener hun.
- Det skal de også, forsikrer, Songe-Møller. – Det er ikke meningen at det ene skal utelukke det andre. Samtaler mellom studenter og faglærere kan få frem andre aspekter enn et elektronisk spørreskjema.
For å motivere studentene til å delta i elektroniske evalueringer delte fakultetet ut fire gavekort på 500 kroner hos Studia til studenter som deltok i vår. Blant de heldige vinnerne er Sølvi og Linn som fikk sine gavekort utdelt i dag. Resultatene fra evalueringene skal sendes til Utdannings- og forskningsdepartementet som en del av Utdanningsmeldingen 15.september.