Tar snarveier til PhD-grad

Doktorgradsavhandlingene blir kortere, artiklene færre. Hva skjer med kvaliteten?

En evaluering av norsk doktorgradsutdanning viser at det er store variasjoner i hvor lang en doktorgradsavhandling må være. Det er få formelle retningslinjer som regulerer dette, melder Forskerforum.

Veiledere bekymret
Evalueringer er gjennomført av Nordisk institutt for studier av forskning, innovasjon og utdanning (Nifu). Den avdekker at er mange doktorgradsveiledere er bekymret for utviklingen.

– Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gå ned på antall publikasjoner. De sier rammen for doktorgraden er annerledes nå enn før, men det stemmer ikke. Det har alltid tatt tre til fire år på å gjennomføre en doktorgrad, sier professor og leder av Komité for forskerutdanning ved Norges idrettshøgskole, Kari Bø, til Forskerforum.

Mindre banebrytene forskning?
«Internasjonalt og i Norge, er det indikasjoner på at omfanget av det vitenskapelige arbeidet og uavhengigheten til PhD-kandidatenes arbeid reduseres, spesielt innenfor naturvitenskapen og medisin,» står det i rapporten.

I medisin og helsefag var det tidligere vanlig med fem eller flere artikler i en artikkelbasert avhandling. I dag er normen tre til fire.

Veiledere som er intervjuet sier at det ikke lenger er tid til å gjennomføre risikabel og banebrytende forskning som del av en doktorgrad. Noen av veilederne holder fram at presset på å gjennomføre på tid, fører til at kandidatene velger mindre avanserte studier og at omfanget av forskningsarbeidet reduseres.

– Kvalitet, ikke kvantitet
Men er kvantiteten det avgjørende for en avhandling? Nei, mener prorektor og leder for forskningskomiteen ved Universitetet i Oslo, Inga Bostad. Hun mener også at fagmiljøene selv må komme frem til hvilke krav som skal stilles til en doktorgrad.

– Det er ikke kvantiteten som er avgjørende, det er kvaliteten. Men jeg ser at vi kan stå i fare for å redusere ambisjonene. Her mener jeg fagmiljøene må komme med rådene, og vi vet dette allerede diskuteres ganske intenst, sier Bostad til Forskerforum.

Berit Rokne, prorektor ved Universitetet i Bergen, støtter dette synet.

– Spørsmålet er om kvalitetskravene går ned og om det har sammenheng med antall artikler. Kvaliteten på doktorgraden går på selve forskningsarbeidet og hva man har gjort, det går ikke på antall artikler, sier Berit Rokne til Forskerforum.

 

Powered by Labrador CMS