The European Higher Education Socitety (EAIR) - 2004.

Publisert

Den femte til den åttende september ble den årlige EAIR-konferansen arrangert for 26. gang. Universitetet i Bergen er vanligvis representert med flere deltakere på konferansen og en av dem, rådgiver, Oddveig Åsheim, holdt også et innlegg.

EAIR er et europeisk forum for høyere utdanning som fokuserer på forskning, politikk og praksis innen høyere utdanning. Forskere og administrativt ansatte, hovedsakelig fra Europa, møtes her for å utveksle erfaringer. Konferansen trekker også deltakere fra Australia, USA og Afrika. I de senere årene har fokus naturlig nok vært på Bolognaprosessen. Rådgiver Oddveig Åsheim, fra UiB og rådgiver, Eirik Lien, fra NTNU bidrog med et innlegg om bruken av det nye karaktersystemet og innføringen av utdanningsplaner.

- Kvalitetsreformen er Norges svar på Bolognaprosessen. Vi ville fortelle om det nye karaktersystemet og de nye utdanningsplanene fordi dette er tema knyttet til Bolognaprosessen der Norge skiller seg ut. Vi er for eksempel det eneste landet i Europa som har individuelle utdanningsplaner, forteller Åsheim.

Den nye karakterskalaen A-F gjør det enklere for norske studenter å søke seg til universiteter i Europa. Karakterene må ikke lenger oversettes fordi de er i tråd med European Credit Transfer System (ECTS). Norges system er imidlertid ikke identisk med ECTS. Karakterene A-F gir en kvalitativ beskrivelse av studentene prestasjon. ECTS derimot fokuserer på hvor mange prosent feil studentene har på eksamen, slik at en viss feilprosent gir en viss karakter.

- Denne formen for karaktersetting egner seg dårlig for de fleste studietilbudene våre. I kunstneriske fag, der oppgaven for eksempel er å sette opp en utstilling, blir det å telle feil meningsløst, mener Åsheim.

Utdanningsplaner

Innføringen av utdanningsplaner i Norge vakte en viss interesse. Fra og med høsten 2003 har alle nye bachelorstudenter ved UiB inngått en avtale mellom seg og UiB, elektronisk, via StudentWeb. Norge ser ut til å være det eneste landet med slike utdanningsplaner og fikk derfor en del spørsmål om disse.

- Det er alltid nyttig å få kritiske spørsmål når man innfører et slikt system. Mange syntes det var spennende å høre om og lurte på hvilke fordeler vi kunne ha av disse utdanningsplanene, forteller Åsheim.

Utdanningsplanene bidrar til å samle inn data om studentenes studievaner. Utfordringen blir å bruke disse dataene på en måte som kommer studentene til gode. Det vil si slik at intensjonen med utdanningsplanene, nemlig å bidra til et tettere samarbeid mellom studentene og utdanningsinstitusjonene, blir en realitet.

- Vi håper å kunne bruke dataene til å finne ut hvorfor studenter slutter å studere eller skifter studieprogram. Hvis dataene viser bestemte mønstre i studentenes atferd kan vi finne ut om ”drop out” skyldes svakheter i enkelte studieprogram, forklarer Åsheim.

I vår fikk studenter som lå 30 studiepoeng etter planlagt studieprogresjon tilbud om veiledning.

- Dette fikk vi god respons på av de studentene det gjaldt. Mange ble lettet over at Universitetet faktisk bryr seg, sier Åsheim.

Powered by Labrador CMS