Tilfredse UiB-studenter

Publisert

– Vi er glade for de gode resultatene fra Studentbarometeret, men det er for få studenter som svarer på undersøkelsen, sier avtroppende UiB-rektor Kirsti Koch Christensen.

Under universitetsstyrets møte 9. juni ble også resultatene fra Studentbarometeret 2005 diskutert. Studentbarometeret gjennomføres hvert andre år, og måler studentenes tilfredshet med å studere ved UiB. I 2005 ble et tilfeldig utvalg på 2600 studenter invitert til å delta i undersøkelsen. Totalt var det 1058 studenter som besvarte undersøkelsen, noe som tilsvarer 41 prosent.

Svarprosenten må opp

– Vi er selvfølgelig glade for de gode resultatene, og Studentbarometeret er i utgangspunktet et veldig nyttig redskap for å måle tilfredsheten blant våre studenter og finne ut hvor man eventuelt må sette inn tiltak. Men når svarprosenten er så lav, blir det vanskelig å ta stilling til hva studentene egentlig sier. Hvem vet: Kanskje de som svarer også er de som stort sett er tilfredse, kommenterer Koch Christensen. Som rektor er hun leder av universitetsstyret, UiBs høyeste organ.

Styret gikk inn for å fortsette med Studentbarometeret, men Koch Christensen understreker at det blir viktig å finne metoder for å få svarprosenten opp.

– Vi må se på selve utformingen av undersøkelsen. Den er kanskje litt for overveldende, med for mange spørsmål om for mange emner. Vi vil også vurdere å legge inn en eller annen form for gulrot for de som svarer. Vi går videre, men må finne metoder for å få svarprosenten opp på et klart høyere nivå enn dagens.


Generell tilfredshet

Hovedinntrykket fra Studentbarometeret 2005 er en generell tilfredshet blant UiBs studenter. 88 prosent av de som svarte vil anbefale UiB som studiested. I 2003 var tilsvarende tall 87 prosent, men tallet i 2001 lå på 80 prosent. 72 prosent av studentene oppgir at de planlegger å være til stede på campus minst fire dager ukentlig. Over halvparten av studentene deltar på undervisning mellom fem og tjue timer per uke, og bruker mellom femten og tretti timer på selvstudium.

Resultatene viser også en stabil og til dels positiv utvikling når det gjelder studentenes erfaringer med samtlige studenttjenester, målt mot tilsvarende tall fra tidligere år. To tredjedeler av studentene vurderer mulighetene til å få seg relevant arbeid etter endt utdannelse som gode. Et stadig økende antall studenter bruker egen PC og savner bedre tilgang på oppkobling til nett på universitetsområdet.

Powered by Labrador CMS