Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Nå er en rekke tabeller om virksomheten ved UiB i 2003 samlet på nett. Tabellene er delt inn etter fire hovedgrupper; studenter, forskning, regnskap/økonomi og årsverk/ansatte.
- De tallene som ligger ute nå er de offisielle tallene. Vi har hentet dem fra Database for statistikk om høgre utdanning, Felles Studentsystem (FS), økonomisystemet og lønns- og personalsystemet, forteller rådgiver ved Kontor for budsjett, Personal- og økonomiavdelingen, Cecilie Ohm. Tabellsamlingen bygger på tidligere publiserte tabellsamlinger fra 1997 og 1999. Det nye er at tabellene har klikkbare linker, mens tabellene tidligere kun var publisert i et word-dokument. Tabellene skal først og fremst være til hjelp for saksbehandlere på økonomi- og studiesiden og ledelsen, både sentralt og ved fakultetene. Tabellsamlingen inneholder svært mye kvantitativ informasjon. Lurer du på antall vitenskaplige publikasjoner 1992-2003, årsverk per fakultet, avlagte studiepoeng eller omfanget av eksternt finansiert virksomhet finner du det her.
- Vi har laget en samling av de tabellene som er mest etterspurt fra ansatte ved UiB. Vi håper at ansatte vil bruke tabelloversiktene og at de kommer med tilbakemeldinger til oss, sier rådgiver Steinar Vestad. Sammen med Ohm har han jobbet med å få ut de over femti tabellene på nett. Nytt fra 2003 er fakultetsspesifikke oversikter.
Mer brukervennlig
- Vi har utnyttet funksjonaliteten i excel – og det skal nå være langt lettere å manøvrere seg frem i tabellsamlingen enn det tidligere har vært, sier Ohm.
Det blir hovedoppdatering av tabellene en gang i året, mens noen tabeller vil oppdateres fortløpende.
Mye relevant informasjon
Man finner også tabeller basert på forholdstall, som for eksempel hvor mange studenter man har per vitenskaplig ansatt. Tabellene kan gi grunnlag for lysark når man holder presentasjoner og kan også gi nyttig bakgrunnsinformasjon for mediene.