Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Årets pris for utdanningskvalitet er delt mellom to vinnere. Felles for dem begge er at de knytter teori og praksis på fremragende måter, mener komiteen.
De to vinnerne av Ugleprisen 2011 er:
* Seminarene innen antikkens filosofi, Institutt for filosofi og førstesemesterstudenter, ved kursansvarlig Knut Ågotnes. * Emnet Global helse, Senter for internasjonal helse, ved kursansvarlig Sven Gudmund Hinderaker. Komiteen skriver i sin vurdering av vinnerne at begge kandidatene kan vise til gode utdanningsprogrammer ut fra fagenes egenart. Begge kandidatene kan også vise til nærhet mellom teori og praksis i sine respektive opplegg. Filosofi i Athen – Dette har vært et ekstraordinært pedagogisk opplegg som har bidratt til kunnskap utover vanlig undervisning i filosofi og filosofihistorie. Kursene har også fått svært gode tilbakemeldinger av studentene som har deltatt, skriver komiteen i sin vurdering. Ågotnes vant i sommer Spurvugleprisen 2011 for det samme kursopplegget. Spurvugleprisen er Det humanistiske fakultets pris for utdanningskvalitet. Globalt perspektiv – Studentene oppnår en betydelig kompetanse innen fagfeltet, og emnet er også med på å bygge opp under ett av Det medisinsk-odontologiske fakultets hovedsatsningsområder, nemlig global helse, skriver komiteen i sin begrunnelse. Emnet vant i sommer fakultetets egen studiekvalitetspris, og komiteen tilrår at emnet blir nominert videre til den nasjonale utdanningskvalitetsprisen. Studiekvalitet Læringsmiljøprisen 2011 er tiltelt Jan Reinert Karlsen og Roger Strand ved Senter for vitenskapsteori. De får prisen for prosjektet «Dannelsesemner». I sin begrunnelse for tildelingen skriver juryen at akademia er dannelse og gir grunnlag for hvordan vi skal innrette og utvikle samfunnet. Gjennom prosjektet har Karlsen og Strand tydeliggjort universitetets ansvar for dannelse og for å fremme kritisk tenkning. Juryen skriver også at prosjektet er tverrfaglig med relevans for alle fagmiljø ved universitetet. – Emnene har klart å nå frem til studenter fra ulike fagområder. Jan Reinert Karlsen og Roger Strand, som har ledet oppbyggingen av prosjektet, har vist stort personlig engasjement og de har lykkes. Ved oppbygging av emnene har de klart å skape et læringsmiljøet som inkluderer studentene i faget og den videre utviklingen av emnene, skriver juryen.
Knut Ågotnes ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier har vært ansvarlig for seminarene i antikkens filosofi. Seminarene holdes i Athen, og inkluderer ekskursjoner til filosofisk relevante steder og museer i og utenfor Athen.
Sven Gudmund Hinderaker ved Senter for internasjonal helse er ansvarlig for emnet Global helse. Komiteen mener at globale aspekter ved medisinen synliggjøres for studentene på en fremragende måte når emnet, som går over et halvt år, inkluderer et åtte ukers opphold i et utviklingsland.
Ugleprisen ble delt ut under UiBs Studiekvalitetsseminar 2011 mandag. Der ble også Læringsmiljøprisen 2011 delt ut.