Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Reidun Revne og Susanne Nåden studerer begge til å bli lærere ved Universitetet i Bergen (UiB), de har bare valgt hver sin vei inn i yrket.
Reidun tar Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i tillegg til sin bachelorgrad og blir adjunkt. Susanne blir lektor med mastergrad i naturvitenskap med pedagogikk integrert i graden. De ser fordeler med begge retningene. – Smart valg – Etter jeg har jobbet som lærer et par år vil jeg ta en mastergrad i nordisk, jeg har virkelig fått mersmak på yrket og spesielt norsklærer, sier Reidun. Susanne på sin side begynte på UiB vel vitende om at det var lærer hun ville bli. Etter tidligere deltidsjobb i barnehage og som danseinstruktør visste hun at hun ville arbeide med unge mennesker. For Susanne var den femårige integrerte lærerutdanningen med master i naturfag veien å gå. Hun skal ta mastergrad i kjemi med matematikk som tilleggsfag. Dette gir henne undervisningskompetanse i begge fagene i ungdomsskolen og den videregående skole. – Jeg synes den integrert lærerutdanningen som gjør at jeg kan undervise i naturfag hørtes genial ut og fant raskt ut at dette var veien å gå for meg. Her får jeg en grundig innføring i realfagspedagogikk, noe som er veldig nyttig når man skal undervise i slike fag. Vi får hele tiden høre fra forelesere at vi har valgt smart ved å ta realfag og pedagogikk integrert, sier Susanne fra Stavanger. Faglig engasjerte – I høst var jeg utplassert på en ungdomsskole, og til våren skal jeg på en videregående skole her i Bergen. Det er en intensiv periode der man blir kjent med klassene på en god måte. Jeg var nervøs for å skulle undervise i ungdomsskolen, jeg husker jo selv hvordan vi var når vi var i den alderen, smiler Reidun. Hun hadde derimot ingenting å frykte. Etter en rolig uke med observasjon ble hun overrasket over hvor ivrige elevene var. – Elevene var faglig engasjerte og ble inspirert av det de lærte. Litt bråkete var de selvfølgelig, men det var mer faglig uro enn noe annet, forteller Reidun, og legger til: – Det beste med praksisperioden var å se hvor glade elevene ble da de faktisk skjønte det jeg prøvde å lære dem. Stort ansvar – Uten interesse for faget blir det vanskeligere å lykkes. Jeg tror læreryrket er det beste dersom du trives med det, sier Susanne. Reidun nikker enig: – Man kan aldri være hundre prosent forberedt på hva som kommer til å skje og man møter nye utfordringer hver dag, det liker jeg. – Ja, men det er litt skummelt også. Vi må huske på at det følger et enormt ansvar med dette yrket. Vi lærer tross alt opp unge mennesker for neste generasjon, så for meg er det bedre med ingen lærer enn en dårlig en. Så det skulle bare mangle at det ikke ble satset på lærere her i landet, mener Susanne, vell vitende om at det er et stort behov for lærere i Norge. Ingen av dem er i tvil om at de vil få seg jobb. Spesielt med tanke på de fagkombinasjonene de har, realfag og norsk.
Reidun fra Kvinnherad begynte på UiB uten å ha avgjort hva hun kunne tenke seg å jobbe med etter hun hadde studert ferdig. Ettersom hun hadde tatt forberedende eksamen i Mexico ville hun fortsette med spansk, og hun tok en bachelorgrad i dette språket, i tillegg til et halvt år med nordisk og et halvt år med allmenn litteraturvitenskap. Med tiden gikk fant hun ut at hun ville satse på lærer, og begynte derfor på PPU. Ett år med PPU gir henne kompetanse til å undervise i fagene spansk og norsk i ungdomsskolen og videregående skole.
Susanne har vært på fem dagers observasjon i en klasse på ungdomsskolen. På lektorutdanningen, eller den integrerte lærerutdanningen, foretas observasjonsstudiene hvert høstsemester frem til studentene får prøve seg som lærer lenger ut i studieløpet. Reidun har allerede vært ute i praksis i syv av totalt 14 uker. I PPU kommer praksisperiodene mer konsentrert og tidligere, siden det er et ettårig fulltidsstudium.
Både Susanne og Reidun synes at læreryrket er viktig og de er glødende opptatt av at det er betydningsfullt å utdanne gode lærere. Reidun er ikke i tvil om at hun har valgt rett og både hun og Susanne vil anbefale andre å bli lærere, med den betingelse at de studerer fag som de ivrer etter å lære bort.