Trikken kommer til høsten

Publisert

Bergens elektriske sporvei vil sette i gang trikken fra Møhlenpris til Studentsenteret fra senhøsten. Deretter forlenges linjen til teateret.

Bergens elektriske sporvei  (BES) arbeider med å få den gamle trikken over Nygårdshøyden i drift igjen. Dersom alt går etter planen skal den allerede i løpet av høsten kjøre fra Møhlenpris til Studentsenteret. På sikt skal traseen forlenges til Den nationale scene.

Kulturtilbud
– I utgangspunktet er dette ment som et  kulturtilbud på søndager. Linjen skal knytte sammen kulturinstitusjonene på Nygårdshøyden, sier styreleder Jimmy Schmincke i BES.

Langs det planlagte strekket ligger Bergens tekniske museum, Studentsenteret, Bergen museum, Sjøfartsmuseet, Johanneskirken, Bergen kino og Den nationale scene.

Schmincke sier at de ser for seg noe lignende som Djurgårdslinjen i Stockholm. Der forbinder museumslinjen byen med museene og parken på Djurgården.

Samarbeid
Arbeidet over Nygårdshøyden har foregått på dugnad. Skinnene langs hele strekket er i det store og hele på plass.  Likevel mangler det biter her og der.  


– Takket være et godt samarbeid med Bergen kommune, har vi kunnet legge skinner i forbindelse med gateopprustning. Dette har medført en stykkevis reetablering av sporet, sier Scmincke.

Han sier at det nå jobbes med det mål for øye å ferdigstille hele linjen til teateret i ett stykke ved hjelp av entreprenører.

Ruller i høst
Totalbudsjettet er beregnet til 3 millioner kroner. BES arbeider kontinuerlig med å få på plass finansiering slik at prosjektet kan sluttføres.

– Håpet er å få ferdig banen så raskt som mulig. Det er pengene det kommer an på. Takket være givere har vi nå et budsjett som gjør det mulig å gjøre ferdig biten fra Møhlenpris til Studentsenteret i løpet av høsten, sier Schmincke.

Videre stilles det formelle krav til godkjenning av sporet fra Statens jernbanetilsyn som også må tilfredsstilles før trikken kan begynne å kjøre på det nye sporet.

Velvilje
Ifølge Scmincke har BES har mange gode støttespillere i næringslivet, kommunen og fylkeskommunen. Universitetet i Bergen har også vist stor velvilje der traseen kommer i berøring med deres eiendomsmasse på Nygårdshøyden.

Møte
På onsdag hadde UiB møte med Bergens elektriske sporvei. Grunnen er at en forlengelse av banen blant annet krever at fire av fundamentene som skal holde linjestolpene, etter planen, skal stå  innenfor gjerdet til Muséhagen. I tillegg skal deler av strømlinjen festes til UiB-hus.

– Vi er positive til trikkelinjen som knytter museene til de andre kulturinstitusjonene i Bergen og vil hjelpe til med å etablere infrastrukturen på en god måte. Men vi er nødt til å gjennomgå konsekvensene med Bergen museum, sier eiendomsdirektør Even Berge.

Trikken kommer til høsten

Fakta/Bergens elektriske sporvei

* Bergen hadde sin første periode med sporveisdrift i 1897 til 1965. Ved etablering av Bergens tekniske museum i den gamle trikkehallen på Møhlenpris, våknet interessen for å opprette en museumslinje.

* I 1993 ble en organisasjon med navnet Bergens elektriske sporvei (BES) etablert for å være ansvarlig for drift og vedlikehold av anlegget.

* Bergen kommune har gitt tillatelse for bygging av linjen og har støttet utredning av forlengelse til Bergen sentrum.

* Linjen er foreløpig gjenopprettet fra Bergens tekniske museum frem til Olav Ryes vei, en avstand på 400 meter.

* Muesumssporveien er et forsøk på å reetablere den gamle trikkelinjen mellom Møhlenpris og Engen. Dette er et strekk på 1450 meter.

Kilde: Bergens Elektriske Sporvei.

Powered by Labrador CMS