– Vi har folk på vårt eget institutt som turnerer land og strand for å lære folk å skrive, sier professor Jostein Gripsrud. – En del av kompetansen har vi på universitetet, men vi vil gjøre tilbudet enda bedre ved å øke tilgangen, sier kommunikasjonssjef Ingar Myking. Foto: Hilde Kristin Strand og Ingvild Festervoll Melien.

UiB etterlyser PR-hjelp

I et offentlig anbud søker UiB etter selskaper som kan gi forskerne kurs i mediehåndtering og lederne opplæring i mediestrategi. Medieprofessor Jostein Gripsrud er kritisk.

I det offentlige anbudet står det: «Vi ønsker å knytte til oss totalt tre leverandører som kan levere kurs på hvert sitt spesialfelt: Mediestrategi for ledere, forskningsformidling og skriving av tekst», skriver studentavisen Studvest.

Over bekken etter vann
Jostein Gripsrud er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB. Han er kritisk, og undrer seg undrer seg over at kommunikasjonsavdelingen ikke har søkt hjelp hos ham og kollegaene.

– Vi har folk på vårt eget institutt som turnerer land og strand for å lære folk å skrive. Vi har en sakprosaprofessor, vi har retorikkspesialister og spesialister på journalistikk, radio og TV. Jeg lurer på hvorfor de ikke har kontaktet oss, og hvorfor det ikke er folk i kommunikasjonsavdelingen som kan gjøre dette, sier Jostein Gripsrud til Studvest.

– Forskere har høy terskel for formidling
Ingar Myking sier at UiB ikke nødvendigvis leter etter et PR-byrå.
– En del av kompetansen har vi på universitetet, men vi vil gjøre tilbudet enda bedre ved å øke tilgangen. Når vi gjør dette gjennom en anbudsprosess er det for å gjøre det på en økonomisk forsvarlig måte, sier Ingar Myking, kommunikasjonssjef ved UiB til studentavisen Studvest

Ingar Myking sier UiB vil satse på formidling. Hans erfaring er at mange forskere og fagmiljøer opplever at terskelen for å snakke om faget sitt i media kan være høy.

– Vi vil satse på formidling. Det er en viktig del av samfunnsoppdraget til universitetet, og vi vil derfor knytte til oss ekstra kompetanse. Dette har vi kompetanse på i kommunikasjonsavdelingen fra før, men vi etterlyser ekstra spisskompetanse på noen spesialfelt, sier Ingar Myking, kommunikasjonssjef ved UiB til Studvest.

– Interne ressurser
Kristian Bjørkelo, førstekonsulent ved Det humanistiske fakultet mener som Jostein Gripsrud at de nødvendige ressursene alt finnes på UiB.

– I all hovedsak handler dette om kursing, og det er bra at både kommunikasjonsavdelingen og ledelsen får kursing og eksterne perspektiver. Men ledelsen burde benyttet seg av interne ressurser, det er derfor vi har en kommunikasjonsavdeling, sier Kristian Bjørkelo til Studvest.

Høgskolen i Oslo og Akershus har inngått avtaler med kommunikasjonsbyråer. Et stort, men ennå ikke navngitt PR-byrå skal bistå rektoratet, ledelsen og Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon med medietrening, omdømmebygging, krisekommunikasjon og politisk påvirkning. Ifølge nettavisen Khrono har avtalen en økonomisk ramme på seks millioner kroner eksklusiv merverdiavgift, fordelt på fire år.

Gjør som UiO og HIOA
Universitetet i Oslo har fra før sikret seg kommunikasjonsbistand.

Ifølge Uniforum skal PR-byrået Gambit Hill + Knowlton de neste fire årene bistå UiO med kommunikasjonstjenester som mediehåndtering, markedsføring, studiekampanjer, taleskriving og omdømmebygging, for inntil 1 million kroner i året.

Jostein Gripsrud er også kritisk til bruken av profesjonelle byråer som skal bistå offentlig sektor med forholdet til omverdenen.

– Dette anbudet ligger litt i samme gate, fordi det har elementer som handler om behovet for strategisk kommunikasjon. Problemet er hva som skal være grunnlaget for denne kommunikasjonen. Hva er det de skal lære, og hva er hensikten i henhold til det som skal være universitetets oppgave?

Powered by Labrador CMS