UiB-evalueringen: Sterkere prioritering av utvalgte områder

Publisert

Tre områder ved universitetets virksomhet skal prioriteres særskilt. Det framgår av handlingsplan for oppfølging av evalueringen som nylig ble lagt fram for kollegiet. De tre områdene er forskning og forskningsformidling, styrket instituttledelse og iverksetting av kvalitetsreformen og det pågående prosjektet “Bedre hovedfag”.

På stormøtet om institusjonsevalueringen på Solstrand 17. januar i år. ble den eksterne rapporten kritisert for å være for “snill”.

– På bakgrunn av kritikken som kom frem på Solstrand har vi jobbet for å gjøre tiltakene mer konkrete. Dette har vi blant annet gjort gjennom å angi en tidsplan for de viktigste satsingene, sier Edmund Utne, som er direktør ved Kontor for studiekvalitet og leder for sekretariatet for styringsgruppen som har jobbet med handlingsplanen. Utne understreker at dette ikke bare handler om penger, men at det er vel så mye snakk om vedtak som må gjøres i Kollegiet og føres videre på fakultetsnivå. Som eksempel nevner han at fakultetene har egne midler som kan brukes til å bedre pc-tilgangen.

–Når det gjelder tilgang til pc’er, både i undervisningssammenheng og som arbeidsstasjoner for studentene, er ikke UiB veldig langt fremme og det må vi være, dersom vi skal bli et IKT-universitet, sier Utne.

Han mener verdien av evalueringene som nå har blitt gjort, er helt avhengig av om UiB er istand til å følge opp ting man er enige om må forbedres. Det store antallet tilsatte og studenter som var involvert i evalueringene gjør at det er et solid grunnlag for forslagene som nå forhåpentligvis skal effektueres.

Den nye handlingsplanen bygger på den interne evalueringen av UiB og den eksterne, utført av Norgesnettrådet. Styringsgruppen har i tillegg til de to rapportene også trukket inn “Strategisk plan 2000 – 2005 for Universitetet i Bergen” som et viktig dokument i oppfølgingsarbeidet.

Med å gi prioritet til noen få hovedoppgaver mener styringsgruppen at universitetet har bedre muligheter til å løse de andre utfordringene som institusjonsevalueringen har fokusert på, men som må prioriteres lavere i første omgang.

Mer ressurser til noen miljøer

Man tar til orde for at forskningen må styrkes og profileres, med vilje til å prioritere også gjennom ressursmessig satsing. Det anbefales å øke innsatsen for å bygge opp forskningsgrupper av tilstrekkelig størrelse og kvalitet. Blant annet med etablering av forskerskoler for de beste fagmiljøene. I en prioritert styrking av forskningen må også en mer målrettet forskningsformidling står sentralt. Her bør Bergen museum vies særlig oppmerksomhet, heter det i handlingsplanen som ble lagt fram for Kollegiet.

Når det gjelder oppgradering av ledelsesfunksjonen bør kollegiet iverksette konkrete tiltak i løpet av 2002 - en styrket instituttledelse er blant annet en forutsetning for at fagmiljøene skal kunne utarbeide en egen forskningsstrategi.

Under punkt tre, iverksetting av kvalitetsreformen og det pågående prosjektet “Bedre hovedfag” heter det at man snarest må utarbeide en plan for å bedre studentenes læringsfasiliteter, hvor også de funksjonshemmede studentenes behov blir inkludert


Oppfølging av enkeltområder

Arbeidet ved UiB for å bedre utdanning- og studieforhold er kommet langt, heter det i rapporten. Blant annet gjennom opprettelsen av et eget studieutvalg, samt oppnevning av egen viserektor for utdanning i januar 2001. Anbefalingene i rapportene blir også fulgt opp gjennom det pågående arbeidet med iverksetting av kvalitetsreformen. Bedre utdanning- og studieforhold er et av mange enkeltområder som er omtalt i den nye handlingsplanen og det kommer en rekke konkrete innspill. Under punktet for Ledelse og styring heter det blant annet at UiB bør åpne opp for utprøving av både valgt og tilsatt instituttstyrer og at forsøkene bør evalueres av LOS.

Kollegiet har bedt om at tiltakene prioriteres nærmere i form av en tidsplan for gjennomføringen. Handlingsplanen er nå oversendt Norgesnettrådet og Utdannings- og forskningsdepartementet. Så er det opp til institusjonen selv å realisere tiltakene.

Powered by Labrador CMS