UiB faller videre

UiB har mistet plassen blant de 200 beste universitetene i verden på THE sin ranking.

En rekke kåringer søker å utpeke verdens beste utdanningsinstitusjoner. Times Higher Education regnes som en av de viktigere. Men listen som ble offentliggjort onsdag kveld er ikke oppløftende lesning.

Fra klatring til fall
Etter seks år med klatring på rankinglisten falt UiB i fjor 56 plasser tilbakeTHE sin ranking i fjor. UiB havnet på 191. plass, og beholdt dermed fortsatt plassen blant de 200 beste . Slik gikk det ikke i år. UiB har havnet helt nede på plass 228. 

Heller ikke UiO har lenger en plass blant de 200 beste, men har blitt plassert på plass 202. NTNU plasseres enda lenger ned på lista, på plass 251.

Det er i første rekke siteringer av publikasjoner og forskningens kvalitet og betydning som bidar til listeplasseringen. Mer om THE’s rankingmetode her

Amerikanske universiteter leder an
Første  plass er tatt av en amerikansk utdanningsinstitusjon. California Institute of Technology ligger som nummer en, fulgt av University of Oxford sammen med Stanford University. Blant de nordiske universitetene får Karolinska Insitutet den høyeste plasseringen, med sin 42. plass.

To år siden toppnotering
I 2010 kom UiB på 135. plass. 

– De 200 toppuniversitetene i verden representerer bare en svært liten brøkdel av de høyere utdanningsinstitusjonene i verden. Å være på denne listen betyr virkelig å være i verdensklassen, sa THE-redaktør Ann Mroz da. Rektor Sigmund Grønmo var veldig fornøyd med plasseringen. Han mente at en plassering blant de fremste universitetene i verden ville gjøre UiB til et  enda mer attraktivt og enda mer synlig universitet internasjonalt.

– At UiB markerer seg så sterkt på den internasjonale arenaen, er viktig for hele landet, og det har spesielt stor betydning for kultur-, samfunns- og næringslivet i Bergen og på Vestlandet, sa Grønmo til På Høyden etter toppnoteringen i 2010. 

 

UiB faller videre

Slik foregår rankingen: 

Times Higher Educations bruker 13 indikatorer spredt over fem aktivitetsområder. I år er det følgende kategorier universitetene rangeres etter:

  • Undervisning – læringsmiljøet (30 prosent)
  • Industriinntjening – innovasjon (2,5 prosent)
  • Siteringer – forskningsinnflytelse (30 prosent)
  • Forskning – volum, inntjening og omdømme (30 prosent)
  • Internasjonale utsikter – stab, studenter og forskning (7,5 prosent)

Her ser du hvordan disse punktene er delt opp og vektet.

Kilde: Times Higher Education

Powered by Labrador CMS