UiB-filosof på 16 språk

Publisert

Lars Fr. Svendsens bok ”Kjedsomhetens filosofi” er nylig lansert i Storbritannia og møtes med strålende kritikker. Boka er nå oversatt til 16 språk.

Den Glasgow-baserte avisen The Herald hyller ”A Philosphy of Boredom” og kaller den årets bok, støttet opp med superlativer som ”wonderful”, lyrical” og ”penetrating style”.

– Jeg har stort sett et svært avslappet forhold til anmeldelser, men jeg er likevel spesielt glad for omtalen i The Herald. Det er kanskje den beste anmeldelsen jeg har fått noen gang, sier Svendsen, som til daglig er førsteamanuensis ved Filosofisk institutt, Universitetet i Bergen.

Den engelske storavisen The Daily Telegraph har følgende attest: “A Norwegian professor writing about boredom sounds pretty boring itself; like something out of Monty Python. But Lars Svendsen, author of A Philosophy of Boredom, is anything but boring.”

Også The Times og Times Literary Supplement har spandert rosende omtaler på boken.

Kjedsomhetens suksess

Det er ekstra spesielt når boken nå kommer ut på de britiske øyene, mener Svendsen.

– Bare ti prosent av litteraturen på det engelske markedet er oversatt litteratur. Det er et stort marked, og en bok kan lett forsvinne sporløst i mengden.

”Kjedsomhetens filosofi” er Svendsens debutbok og kom ut på norsk i 1999. Nå er boken oversatt eller under oversettelse til 16 språk, og har allerede solgt langt mer i utlandet enn i Norge, hvor 12 000 lesere har sikret seg et eksemplar.

– Suksessen har dels med tematikken å gjøre. Jeg ville skrive om noe som var relevant også for meg selv, om noe som opplevdes som eksistensielt. Men det har også noe med innpakningen å gjøre. Jeg kunne kalt boken for ”Meningsproblemer i moderniteten” med en eller annen undertittel i tillegg, men da ville kanskje tre mennesker lest den, sier Svendsen.


Pet Shop Boys og Schopenhauer

Med sine 450 noter og akademiske referanser er ”Kjedsomhetens filosofi” ingen enkel bok. Samtidig skriver Svendsen mye om populærkultur, og Pet Shop Boys og Arthur Schopenhauer opptrer side om side med største selvfølgelighet.

Han opplever at ”Kjedsomhetens filosofi” og tvillingboken ”Ondskapens filosofi”, som kom i 2001, har større gjennomslag som fagfilosofi utenfor Norges grenser.

– De har blitt tatt mer på alvor som fagbøker i utlandet. I Norge blir fort slike bøker plassert i kategorien formidling. Det er ikke noe galt i formidling, jeg ønsker å formidle. Men det er en tendens til å tenke at når det er formidling, så er det ikke forskning. Bøkene mine er begge deler, sier Svendsen.


Åpner dører

Egentlig ville han ikke gi ut ”Kjedsomhetens filosofi” i det hele tatt. Det ble bare for sært, ingen ville komme til å kjøpe en slik bok. Trodde han. Den ikke ukjente Knut Olav Åmås, som i 1999 var redaktør i Universitetsforlaget trodde noe annet. I de påfølgende seks årene har den nå 34 år gamle filosofen gitt ut seks bøker.

– Jeg har truffet langt flere lesere enn jeg trodde jeg skulle, sier Svendsen.

Suksessen med ”Kjedsomhetens filosofi” ser også ut til å åpne dører for de andre bøkene hans. Bøkene ”Ondskapens filosofi”, ”Kunst”, ”Mote” og ”Hva er filosofi?” er oversatt til flere språk.

Men nå blir det ikke flere bøker på en stund. I 2005 har ikke Svendsen tenkt til å skrive verken bestsellere eller avhandlinger. I stedet skal han bruke tiden på å tenke. Og kanskje til og med kjede seg. Så vil han lage film.

Powered by Labrador CMS