UiB med i forskning.no

Publisert

- Vi anser oss som medlemmer av forskning.no fra dette øyeblikk, sa informasjonsdirektør ved UiB Morten Steffensen, da tre representanter fra forskning.no var i Bergen onsdag for å orientere om det nye nasjonale nettstedet for forskningsformidling.

Nettstedet forskning.no åpnet 10.april i år på initiativ fra Norges forskningsråd. UiB var med i pilotfasen fram mot høsten 2001, trakk seg seinere ut, men er nå med som en av tretten eierinstitusjoner.

– Vi er glade for å få delta, det vil gi større gjennomslag for vår forskning, sier Steffensen, som mener at forskning.no etterhvert vil utvikle seg til å bli en hovedkilde til å skaffe seg informasjon om norsk forskning.

– Der har vi en selvsagt plass som en viktig forskningsinstitusjon i Norge, sier informasjonsdirektøren.

Utvikler nye formidlingsmåter

Representantene fra forskning.no, Thomas Evensen og Jon Solberg fra prosjektgruppen i Norges forskningsråd og ansvarlig redaktør Steinar Q. Andersen uttrykte også glede over at UiB tilslutt valgte å gå inn i dette konseptet. Evensen innledet møtet med ansatte fra det som skal bli den nye formidlingsavdelingen ved UiB, med å orientere kort om nettstedets forhistorie og bakgrunn.

– Dette er som et voksenopplæringsprosjekt. Det handler om å utvikle formidling om og fra forskning på nett, sa han.

På møtet ble også nettstedets planer for videre utvikling diskutert. Meningen er at forskning.no skal fungere som en slags paraply, med underseksjoner rettet spesielt mot grupper, som f.eks. næringsliv eller skole. Forskning.no jobber også kontinuerlig med å utvikle internetts potensiale til å kunne formidle komplisert forskning på en fengende måte, feks. ved bruk av video, animasjon og lydsnutter.


Synliggjøring

Basis i forskning.no er todelt. På den ene siden finnes en uavhengig redaksjon på fem inkludert redaktørene Andersen og Erik Tunstad, som arbeider etter redaktørplakatens retningslinjer og produserer nyhets- og bakgrunnsstoff fra forskningsnorge. På den andre siden finnes stoffet eierinstitusjonen produserer selv, som også må godkjennes av redaksjonen sentralt før det publiseres. Det er mye opp til den enkelte eierinstitusjon å definere hvordan man vil bruke forskning.no.

– Det er selvfølgelig viktig at dere får noe igjen for egen del ved å være med, sa Evensen, og trakk frem elementer som synliggjøring og markedsføring som åpenbare fordeler.

– Allerede nå kan vi se av antall treff at spesielt en gruppe har vært aktiv bruker av forskning.no, og det er pressen, sa han om nettstedet, som har satt seg som mål ikke bare å øke forståelsen for forskning i samfunnet, men også å nå en gruppe mennesker, som ennå ikke vet at de er interessert i forskning.

Powered by Labrador CMS