Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
UiB-magasinet har skiftet navn til Hubro, og har nå en rendyrket profil mot eksterne målgrupper. Den første utgaven, som foreligger denne uken, har fokus på sinte kreftceller og skjulte sykdommer.
Denne våren har UiB-magasinet skiftet ham. Ønsket har vært å skape en lys, lett, ryddig og moderne utforming med farger og detaljer som kjennetegn. Det nye bladet har fått navnet Hubro, oppkalt etter den største av uglene våre. - Hubroen er en typisk vestlandsfugl og en truet dyreart. Klarsynt og klok som den er, har den sin naturlige plass både i logoen til universitetet og som navn på magasinet fra samme sted. Vi har brukt lang tid på å finne nytt navn, men ideen til tolv år gamle Selja Vassnes, falt i smak umiddelbart. Det fikk også svært god mottakelse i redaksjonsrådet som består av representanter fra fagmiljøene, forteller redaktør Elin F. Styve. Den første utgaven av Hubro har molekylær og patologisk forskning som tema. Utviklingen av nye metoder for å studere arvestoffet har blant annet ført til en dypere forståelse av sykdommer, og ved hjelp av de nye teknikkene kan symptomer avsløres og nye sykdommer oppdages. Hubro har besøkt Gades institutt og Biobanken.
Vestlandsfugl - klarsynt og klok
Hun har bakgrunn som redaktør for NHHs ”Siluetten” og har ledet tekstseksjonen ved Formidlingsavdelingen siden august.
Bakgrunnen for omleggingen av magasinet var blant annet ønsket om å rendyrke profilen mot eksterne målgrupper og treffe media og allmennheten utenfor UiB.
- Det betyr likevel ikke at det er mindre interessant for de ansatte, men det innebærer at vi legger større vekt på UiBs forskning og funksjon i samfunnet enn på interne saker, sier Styve og peker på at bursdagsspalten er tatt bort og at de tidligere ”Innsyn” og ”Utsyn” er erstattet med en kronikk.
Styve sier hun håper at de som har ideer til kronikk eller artikler tar kontakt med henne.
- Vi introduserer også en ny spalte kalt ”I mosen”. Her skal vi stille uventede spørsmål om uventede ting, og kanskje gir forskerne oss også noen uventede svar. Denne kuriosa-spalten skal være gøy å lese og krydre bladet.
Dypere forståelse av sykdommer
Andre saker er viet abortdebatten, kulturminner i krig, ungdom i fosterhjem og media sin rolle i klimadebatten.
Hubro gis ut fire ganger i året. Neste nummer kommer i juni.