Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Ledelsen har lagt ut råd til ansatte som bruker sosiale medier, og retningslinjer for hvordan enhetene skal bruke nettkanalene.
En hel underskog av enheter ved universitetet er hyperaktive på Twitter og har opprettet sin egen Facebook-side. Og mange ansatte tvitrer og kommenterer i skjæringspunktet mellom jobb og privaten. Men det kan være vanskelig å vite hva som er en privat utblåsning om papirmøllen på jobb, og hva som kan komme i konflikt med lokaliteten til arbeidsgiver. Nå har universitetsledelsen forsøkt å klargjøre dette med noen enkle råd for ansatte i sosiale medier og overordnede retningslinjer for UiB-enheters bruk av sosiale medier. Raske råd Rådene er korte og ment å bevisstgjøre ansatte som beveger seg ut i den sosiale verdensveven. Du anbefales å tenke godt gjennom hva du vil ytre før du publiserer, du skal klargjøre din tilhørighet til UiB hvis det er relevant for kommentaren, og du oppfordres til å vurdere om innleggene er i konflikt med ”retningslinjer, lojalitetshensyn og øvrige regler man som ansatt er bundet av”. Nettsiden Studentblogg har en god oversikt over UiB-blogger Man skal heller ikke drive saksbehandling over nettet, men henvise til riktig instans ved UiB (for eksempel post@uib.no). Nettdialog Hovedrådet er at dersom enhetene skal ha et vindu ut i det sosiale nettsamfunnet, bør det være gjennomtenkt og man må ha satt av ressurser til å drive siden slik man hadde tenkt. Sosiale medier skal ikke være en salgskanal, men heller en mulighet for toveiskommunikasjon. Og det er bare ansatte som har fått tildelt myndighet som kan uttale seg på vegne av UiB i sosiale medier, altså gjennom de offisielle profilene til UiB på facebook og twitter. De overordnede retningslinjene er laget i tråd med anbefalinger fra Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).
”Universitetet i Bergen ser på sosiale medier som en kommunikasjonskanal som kan bidra til å fremme UiBs interesser”, står det i innledningen til rådene til ansatte. Målet for rådene er å gi ansatte ”en større trygghet for hvordan de skal opptre i disse mediene”.
Universitetsledelsen har også laget noen overordnede retningslinjer for UiB-enheters bruk av sosiale medier, ettersom stadig flere avdelinger benytter Facebook og Twitter for å nå ut til brukere og samfunnet forøvrig.