UNESCOs rapport Science Report: Towards 2030 har arbeidet med big data fra universitets- og forskingssektoren. Rapportens hovedfunn er at det i dag er mindre grunn enn tidligere til å opprettholde et nord-sør-skille i synet på forskning og innovasjon. Foto: Colourbox.com

UNESCO har talt verdens forskere

Nær hver fjerde forsker bor i EU. I Saudi Arabia har 109,3 prosent av landets doktorgradsstudenter reist til utlandet.

Siden 2007 har tallet på forskere økt med 21 prosent. Verdens forskere er nå 7,8 millioner i tallet. Denne viser den ferske rapporten kalt UNESCO Science Report: Towards 2030.

Ifølge rapporten er 72 prosent av verdens forskere bor i forskningens «Big Five»; EU, Kina, Russland, Japan og USA. Hele 22,2 prosent av verdens forskere er bosatt i EU. Dette gjør EU størst av de fem regionene.

Mange vil ta doktorgraden i USA
USA huser 40 prosent av verdens doktorgradsstudenter som reiser ut av sitt eget hjemland. Storbritannia huser 10,8 prosent, Frankrike 8,3 prosent.

Kina har lenge vært det landet som sender flest studenter på utveksling.

Andelen av forskere som har base i Kina vokste i perioden mellom 2009 og 2013 med 2,5 prosent. Dette viser at en generell vekst i økonomien også fører til en vekst for forskning og utvikling, skriver University World News.

– Tilstedeværelsen av utenlandske forskere og personer med utenlandske doktorgrader er en faktor som gir kulturell kapital til lokalsamfunnet», står det i rapporten.

Samensatt migrasjon
Rapporten beskriver også hvordan forskere fra lavinntektsland har utvidet listen over aktuelle land å arbeide i. Dette har ført til at også land som i utgangspunktet har hatt utfordringer med brain drain kan tiltrekke seg forskere.

Ifølge The National Research Centre mistet Sudan mer enn tre tusen forskere mellom 2002 og 2014. De dro blant annet til Eritrea og Etiopia, hvor lønningene er mer enn dobbelt så høye som i Sudan. Samtidig ble Sudan et attraktivt arbeidssted for studenter fra den arabiske verden.

Bare 1,7 prosent av amerikanske doktorgradsstudenter velger å reise ut av USA. For Saudi Arabia er tallet 109,3. Den arabiske staten kan oppnå det litt uvanlige tallet ved å ha flere studenter ute i verden enn ved sine egne læresteder.

– Kunnskapsnettverk i diaspora kan forandre det lokale og internasjonale miljøet for innovasjon, står det i rapporten.  

Powered by Labrador CMS