– Universitetene er utadvendte og effektive

Publisert

Oppfatningen om at universitetene er tungrodde og trege når det gjelder å utvikle tilbud om etter- og videreutdanning er i ferd med å endre seg. Forbundet for ledelse og teknikk synes samarbeidet med Nettverk Videreutdanning Bergen fungerer utmerket, og har nå bedt dem om å utvide studietilbudet.

Magnus Midtbø i Forbund for ledelse og teknikk (FLT) roste under Norges universitetenes leverandørforum, dagens universiteter og høgskoler for å være svært resultatorienterte og lette å samarbeide med. Tidlig på 1990-tallet syntes FLT at de ikke fikk de tilbudene de ønsket ved universitetene, hevdet Midtbø. De gikk derfor utenlands og til de private høgskolene for etter- og videreutdanning. I dag har imidlertid universitetene og høgskolene en helt annen holdning, ifølge Midtbø.

– Det en myte at universitetene er trege og innadvendte. Det er også en myte at man er så fleksibel og flink til å samarbeide i det private næringslivet, sa Midtbø.

Gode studentevalueringer

For to år siden ba FLT Nettverk Videreutdanning Bergen (Universitetet i Bergen, Høgskolen i Bergen og Norges handelshøyskole) om å utvikle studier tilpasset medlemmenes behov, etter samme modell som FLTs søsterforbund i Australia opererte med. Resultatet ble et studieopplegg på femten studiepoeng som består av 32 temaer innenfor moduler som strategi, organisasjon, ledelse, administrasjon av økonomiske og fysiske ressurser, samt informasjon.

Den faglige ledelsen for «Teknologiledelse» har Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap ved UiB. Seksjon for arbeids- og organisasjonspsykologi, UiB, Institutt for samfunnspsykologi (UiB) og Seksjon for økonomisk administrative fag, Høgskolen i Bergen bidrar også faglig på sine spesialområder.

Professor Torodd Strand, som er faglig ansvarlig for opplegget, har nettopp levert en evaluering av tiltaket.

– Gjennomføringen av helgesamlingene har fått meget positiv studentevaluering. Studentene, de fleste med såkalt realkompetanse, har vært pliktoppfyllende og dyktige i sine obligatoriske innleveringsoppgaver på nett. De har satt særlig pris på at tema og undervisningsopplegg har gjort det mulig å relatere stoffet til egen arbeidssituasjon. Av de 19 som gikk opp til eksamen var det kun to som strøk, forteller Strand.

De tidligere studentene anbefaler mer enn gjerne kurset til andre og kull II er nå godt i gang med sitt arbeid.


Pilotprosjekt på Aker Kværner

NVB ble opprettet for fire år siden på bakgrunn av kompetansereformen, som blant annet gir lovfestet rett til videre utdanning på grunnlag av realkompetanse. Tanken er å skape «pakkeløsninger» som gir dem med realkompetanse generell studiekompetanse. På oppdrag fra FLT holder nettverket nå på å tilrettelegge et utdanningsprogram som gir 60 studiepoeng.

– Vi har satt i gang et pilotprosjekt som heter TKL - system for ledelse og driftsstyring. Prosjektet blir prøvd ut på Aker Kværner og det er Avdeling for ingeniørutdanning ved Høgskolen i Bergen som har det faglige ansvaret, forteller rådgiver ved UiB, Lars Skjold Wilhelmsen, som er prosjektleder for NVB.

Nettverket holder også på med å tilrettelegge et tilbud innenfor på femten studiepoeng innen økonomi, og de håper på at det fjerde tilbudet innenfor pakken på 60 studiepoeng skal bli et studie i personalpsykologi. Dette holder Seksjon for arbeids- og organisasjonspsykologi på å utvikle. Videre er nettverket i dialog med Helse-Vest og Helse-Bergen om å utarbeide et tilbud med utgangspunkt i en erfaringsbasert mastergrad, spesielt tilpasset lederne på avdelings- og seksjonsnivå.

– Vi i Nettverk videreutdanning Bergen har en meglerrolle. Vår oppgave er å finne de beste løsningene og bistå på den pedagogiske siden. Det er imidlertid fagmiljøene som er viktigst. De er den kunnskapskapitalen vi kan spille på, sier Wilhelmsen.

Powered by Labrador CMS