Valgkampjournalistikk med forskning og forskere som alibi

Publisert

LESERBREV: Vi må kunne gå ut fra at nettavisens redaktør har sørget for at det utøves skjønn med hensyn til hvilke lenker som kommer på, skriver Gunnar Clausen i dette innlegget.


På forespørsel opplyser nettavisens redaktør, Dag Hellesund, at ”UiB i Media” inneholder lenker til saker i ulike nyhetsmedia der UiB er omtalt - og at slike lenker genereres automatisk av en søkertjeneste. Jeg reagerte på lenken 22/12 til Klassekampens artikkel ”Ikke slutt på blått kaos” der saken er knyttet til forskning utført ved UiO. Klassekampen har tatt med en liten passus om hva en UiB-ansatt synser, vel vitende om at da dukker en lenke med artikkelens tittel automatisk opp i redaksjonen til nettavisen ved UiB.

Enhver redaktør vet at slik ”namesdropping” er en velkjent taktikk for å spre ulike budskap i medieverden - og at det er uhørt å slippe likt og ulikt gjennom. Vi må kunne gå ut fra at nettavisens redaktør har sørget for at det utøves skjønn med hensyn til hvilke lenker som kommer på. Vel å merke skjønn i forhold til nettavisens formål, noe som på ingen måte strider mot den generelle redaktørplakaten. Det kunne derfor være greit å få ”formålsparagrafen” frem i lyset - til ettertanke. Det kan se ut som om dette er betimelig, for ”forskningsbasert valgkampjournalistikk” må vi regne med det blir mer av nå etter hvert - gjerne med mer og mindre kjente UiB-ansatte nevnt i media

 

Powered by Labrador CMS