Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
– For å bruke et ekte Vennesla-uttrykk: Dette er helt sinnssykt! smilte Sandra Birkenes etter at kunnskapsminister Øystein Djupedal hadde annonsert årets vinner av Holberprisen i skolen.
– I sannhet et bidrag i Holbergs ånd, konkluderte kunnskapsminsister Øystein Djupedal da han på onsdag annonserte årets vinner av Holbergprisen i skolen, hvorpå de tretten elevene fra Vennesla videregående skole kunne slippe jubelen løs. Vinnerbidraget bærer tittelen ”Mysteriet om vennesladialekten”, og består av en kortfilm og en forskningsrapport. Kunnskapsministeren var imponert over alle de tre finalistene, som besto av elever fra Saltdal videregående skole, Glemmen videregående skole og altså Vennesla videregående skole. Fra juryens begrunnelse for å velge Vennesla videregående skole til årets vinner, heter det blant annet:
Prisen ble utdelt av kunnskapsministeren og årets vinner av Holbergprisen, den tyske sosiologen og filosofen Jürgen Habermas.
– Dette er helt sinnssykt! utbrøt Sandra Birkenes og hintet til medbygding og Idolvinner Jorun Stiansen. I forskningsprosjektet har elevene blant annet prøvd å finne ut om Jorun har hatt noen effekt på venneslaungdommens holdninger til egen dialekt. – Vi har lært masse i denne prosessen, og hatt det utrolig gøy. Vi har et flott samarbeid i klassen, og flotte lærere, skrøt Sandra Birkenes.
Høy kvalitet
– Arbeidene holder høy kvalitet og viser stor kreativitet, originalitet og forskerglede, noe som absolutt lover godt for kunnskapsnasjonen Norge videre framover. De tre finalistene har møtt hard motstand, og kan være stolte over å ha nådd så langt, understrekte Djupedal.
Årets overordende tema var ”Ungdom forsker på ungdom”, og Djupedal røpte at han var spent på å få ungdommens egen forskning vurdert opp mot ”vanlig” ungdomsforskning.
– I alle fall tror jeg helt sikkert at mange universitetsforskere har mye å lære her, når det gjelder forsker- og formidlingsglede.
Svært vellykket
– Dette er et forskningsprosjekt som på en elegant måte kombinerer det kreative med et solid metodisk håndverk! I tillegg til intervjuer med språkforskere har elevene intervjuet 46 ungdommer i alderen 16-19 år om deres bruk av og holdning til egen dialekt. Elevene i klasse 3 MKA har valgt et spennende fenomen å forske på. Hele forskningsprosessen er presentert på en svært vellykket måte som dokumentarfilm med thriller-elementer. I sannhet et bidrag i Holbergs ånd!”