Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Samme dag som NIFU meldte om rekordmange doktorgradsdisputaser i 2011 varsler Kunnskapsdepartementet at det om fem år vil utdannes rundt 700 stipendiater for lite hvert år.
Samme dag som NIFU meldte om rekordmange doktorgradsdisputaser i 2011 varsler Kunnskapsdepartementet at det om fem år vil utdannes rundt 700 stipendiater for lite hvert år. Dette kommer frem i rapporten en ekspertgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet (KD) og Universitets- og høgkolerådet (UHR) har lagt frem. Rapporten vurderer forholdet mellom samfunnets behov for og tilgang på personer med doktorgrad. – Særlig viser rapporten at det er behov for målrettet innsats for å få flere med doktorgradsutdanning innenfor teknologi- og realfag, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland (SV) ifølge departementets nettsider. Innen både humanistiske fag, samfunnsfag og medisin er doktorproduksjonen derimot i tråd med behovene i de kommende årene. – Tallene avkrefter myten om at vi utdanner «en haug med unyttige humsam-ere». Tvert i mot virker utdanningsnivået å være helt i tråd med behovene, sier Aasland. Gruppen foreslår en opptrapping av i overkant av 350 stipendiatstillinger per år fremover for å møte samfunnets behov. Statsråd Tora Aasland sier rapporten viser at mye av det som har vært gjort har gitt god effekt. – Opptrappingen det siste tiåret, og bedringen i gjennomføring av doktorgraden, gjør at vi er rimelig godt forspent med kompetanse i årene framover innenfor viktige satsingsområder. Samtidig viser tallene at vi må vurdere om det trengs en sterkere satsing på stipendiater direkte over statsbudsjettene i årene som kommer, spesielt innen teknologi og realfag. Ekspertgruppens anbefaling innebærer et meget stort løft. Selv om det vil være krevende, mener jeg ekspertgruppen på en velbegrunnet måte viser en realistisk vei framover, sier hun.