– Velferd krever fornying

Publisert

Helse- og sosialfagutdanningene trenger en kraftig fornying for å kunne tilby den kompetansen samfunnet vil trenge i framtida. Det var budskapet fra statsråd for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland, da regjeringen la fram meldingen “Utdanning for velferd: Samspill i praksis” fredag. 

Les hele meldingen her. 

Helse- og sosialfagutdanningene trenger en kraftig fornying for å kunne tilby den kompetansen samfunnet vil trenge i framtida. Det var budskapet fra statsråd for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland, da regjeringen la fram meldingen “Utdanning for velferd: Samspill i praksis” fredag. 

Les hele meldingen her. 

– Mer velferd krever nye helse- og sosialfaglige utdanninger som er bedre tilpasset samfunnets behov, sier statsråden i pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet. Studenter i fremtida vil møte mer relevante utdanninger som gir dem et bedre grunnlag for for yrkesutøvelsen gjennom felles læring og praksis sammen med andre utdanninger, mener Aasland. 

For å møte disse utfordringene foreslås flere tiltak. Blant annet vil regjeringen innføre en ny modell for helse og sosialfagarbeiderutdanningen i videregående opplæring, der teori og praksis går omhverandre gjennom utdanningen.

Samtidig anbefales det at den sosialfaglige kompetansen i utdanningene for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere skal styrkes. Det skal settes klare krav til hva nyutdannede skal kunne.

Det foreslås også å gi Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) og Norges forskningsråd i oppdrag å iverksette en evaluering av de sosialfaglige grunnutdanningene og forskningen i de aktuelle fagmiljøene.

 – En nøkkel til økt kvalitet i helse- og velferdstjenestene er bedre samspill mellom utdanning, forskning og arbeidsliv, fastslår Aasland.

 

 

Powered by Labrador CMS