Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Helse- og sosialfagutdanningene trenger en kraftig fornying for å kunne tilby den kompetansen samfunnet vil trenge i framtida. Det var budskapet fra statsråd for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland, da regjeringen la fram meldingen “Utdanning for velferd: Samspill i praksis” fredag.
Helse- og sosialfagutdanningene trenger en kraftig fornying for å kunne tilby den kompetansen samfunnet vil trenge i framtida. Det var budskapet fra statsråd for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland, da regjeringen la fram meldingen “Utdanning for velferd: Samspill i praksis” fredag. – Mer velferd krever nye helse- og sosialfaglige utdanninger som er bedre tilpasset samfunnets behov, sier statsråden i pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet. Studenter i fremtida vil møte mer relevante utdanninger som gir dem et bedre grunnlag for for yrkesutøvelsen gjennom felles læring og praksis sammen med andre utdanninger, mener Aasland. For å møte disse utfordringene foreslås flere tiltak. Blant annet vil regjeringen innføre en ny modell for helse og sosialfagarbeiderutdanningen i videregående opplæring, der teori og praksis går omhverandre gjennom utdanningen. Samtidig anbefales det at den sosialfaglige kompetansen i utdanningene for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere skal styrkes. Det skal settes klare krav til hva nyutdannede skal kunne. Det foreslås også å gi Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) og Norges forskningsråd i oppdrag å iverksette en evaluering av de sosialfaglige grunnutdanningene og forskningen i de aktuelle fagmiljøene. – En nøkkel til økt kvalitet i helse- og velferdstjenestene er bedre samspill mellom utdanning, forskning og arbeidsliv, fastslår Aasland.