Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Skal vi tro to vitenskapelige artikler publisert i Science 2.0 og Journal of Science, Education and Technology er den tradisjonelle forelesningen nærmest verdiløs. I begge studiene, utført blant annet på fysikkstudenter, husket under 10 prosent av studentene stoffet – selv 15 minutter etter forelesningen. Det er Aftenposten som melder dette. Hjerneforskere har kommet frem til at informasjon lagret i korttidshukommelsen er midlertidig. Dersom noe skal huskes over lengre tid, må kunnskapen overføres til langtidshukommelsen. – En av hovedgrunnene til det dårlige læringsutbyttet er at monologforelesninger er passiviserende. De gir liten mulighet for tilbakemelding til studentene, og liten stimulans til å tenke selv. Under slike forelesninger overbelastes korttidshukommelsen, studentene demotiveres, forblir passive, og hjerneaktiveringen, som skal sørge for at stoffet fester seg, uteblir, skriver Jan Helge Halleraker, lege og førstelektor ved Høgskolen Stord/Haugesund, i en kronikk i Tidsskrift for Den norske legeforening.