Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Denne uken startet det nye etter- og videreutdanningstilbudet i helseledelse ved Universitetet i Bergen. Seksten leger, sykepleiere og andre innen helsesektoren hadde meldt seg på deltidstudiet for å få økt kunnskap om hvordan de kan bedre sin egen arbeidshverdag.
Det stilles store krav til helsesektoren og samtidig er ressursene begrenset. Mange mener dette gjør det spesielt viktig å styrke ledelsen på alle nivå, både på sykehus og i primærhelsetjenesten, slik at man får mest mulig ut av de ressursene en har til rådighet. Bakgrunnen for det ettårige deltidstudiet i helseledelse er et ønske fra helsevesenet selv. Det er professor John Øvretveit ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, som er faglig ansvarlig for deltidsstudiet i helseledelse. Øvretveit har arbeidet med temaet i over tjue år og utgitt en mengde artikler og bøker. Den andre kurslederen, Dr. Otto Brun Pedersen, er tilknyttet fylkeslegen i Telemark. Han har blant annet gjennomført større prosjekter for Legeforeningen og Helsetilsynet om læring og kvalitetsforbedring i praksis. I løpet av de fem samlingene i Bergen får deltakerne også besøk av erfarne ledere fra inn- og utland. I tillegg bidrar eksperter fra ledelsesprogrammet ved Darmouth College, New Hampshire, USA. Studentene som var samlet i Bergen understreket betydningen av å treffe og diskutere problemstillinger med kolleger fra ulike steder og profesjoner.
– Helsesektoren trenger ledere med god kompetanse, ledere som tenker strategisk og som har kunnskap om praktisk kvalitetsforbedring. Senter for etter- og videreutdanning har gjort en skikkelig gründerjobb med organiseringen av dette studietilbudet, og vi på universitetet ønsker etterhvert å få denne type utdanning som en integrert del av vår virksomhet. Om noen år kan vi kanskje tilby både bachelor-, master- og doktorgradsprogram i helseledelse, sa prorektor Rune Nilsen, da han besøkte deltakerne i en lunsjpause.
Forener forskning og erfaringsbasert kunnskap
– Et viktig poeng er imidlertid å bruke de ressursene som finnes i gruppen. Her er det representanter fra forskjellige helseprofesjoner og arbeidsplasser rundt om i landet og dette lederopplæringstilbudet vil forene forskning og erfaringsbasert kunnskap. Kunnskapen skal oppleves som relevant for egen arbeidshverdag. De skal blant annet gjennomføre et prosjektarbeid der de kan ta utgangspunkt i egen situasjon, forteller førstekonsulent ved SEVU, Tutta Skjelbred Rekk, som har organisert studiet.
Hun legger til at kurset tar utgangspunkt i modeller som har vist seg effektive i praksis og at formålet er at deltakerne skal kunne anvende dem systematisk i egen virksomhet.
Får nye perspektiver
– Mange arbeidsplasser har mye preg av innavl, og det er derfor nødvendig å komme ut, møte andre og få nye perspektiver. Slik kan vi motivere og inspirere hverandre, mener seksjonsoverlege ved Haukeland universitetssykehus Kjellaug Enoksen.
Medstudent, anestesilege ved Sørlandet Sykehus, Arthur Halvorsen, er enig.
– Dette er jo en tverrfaglig smeltedigel, og det svært nyttig høre andres erfaringer. Slik er John Øvrebø også helt fantastisk. Han har mye kunnskap og er flink til å formidle det på en forståelig måte, sier Halvorsen.
Hans motivasjon for å ta dette studiet var å tilegne seg kunnskap som han kunne bruke i den daglige pasientbehandlingen.
– Gjennom disse samlingene tror jeg at jeg blir mer bevisst på min egen rolle, samtidig som jeg lærer hva jeg kan gjøre noe med, og hvor jeg ikke har påvirkningsmuligheter. Slik kan jeg finne ut hvor det er vits å sette inn ressurser som tid og energi.