Vil akkreditere livslang læring

Publisert

– Etter- og videreutdanning i form av ikke-formalisert læring og arbeidserfaring bør kunne akkrediteres innenfor European Credit Transfer Systems på lik linje med all annen utdanning.

Det sier Pat Davies, generalsekretær i European Universities Continuing Education Network (EUCEN). Davies foreslår dette i et av tre grunnlagsdokumenter på konferansen ”From Bologna to Bergen and beyond” som ble avholdt ved Universitetet i Bergen sist helg, i regi av SEVU.

Davies mener dette er en måte å få livslang læring like mye vektlagt som annen utdanning. I dag gir livslang læring, eller kontinuerlig profesjonell utvikling (Continual Prefessional Development) bare i liten grad uttelling i form av formell anerkjennelse.

Målsettingen innen Lisboa-prosessen er å gjøre EU til den ledende kompetansebaserte økonomien i verden innen 2010. Et av virkemidlene til å nå dette målet skulle være en omfattende satsing på etter- og videreutdanning. Men i dag ligger omfanget av livslang læring langt bak den opprinnelige planen som ble lagt på møtet i Lisboa, i følge Pat Davies og Manuel Assuncao, president i EUCEN, som også var tilstede på konferansen.

– Vi ser det særlig tydelig i forhold til USA og Japan at vi henger etter, men vi er likevel optimister. Vi tror at ministermøtet om Bologna-prosessen som skal arrangeres i Bergen i mai vil være klare til å lytte til våre anbefalinger, avslutter Davies.

– Det har vært mye fokus på å bygge strukturen innenfor Bologna-prosessen. En av intensjonene med det integrerte europeiske systemet var at det skulle bli mer fleksibelt, også for livslang læring, men dette ser ut til å være glemt et sted på veien. Ved å lage særlige mastergradsprogrammer tilpasset arbeidslivets behov, f eks moduloppbygde etter- og videreutdanningsprogrammer, kan man utnytte Bologna-prosessen slik den opprinnelig var tenkt, nemlig også et bedre system for etter- og videreutdanning sier Pat Davies til På høyden.

Powered by Labrador CMS